Auta se spalovacími motory končí. Nová se od roku 2035 nesmí prodávat, schválili europoslanci

Opatření se však netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního jednání. Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět výrobce aut, aby se zaměřili na elektromobily.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Chystaná změna je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 tak, aby do roku 2050 dosáhla Evropská unie uhlíkové neutrality. Europoslanci včera podle CNN Prima NEWS hlasovali o několika dalších legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů Evropského parlamentu.

Auta se spalovacími motory budou k dostání v bazarech

Ano! Konec spalovacích motorů byl schválen na rok 2035,“ napsal na svém twitteru europoslanec Bas Eickhout. Opatření se má ale týkat jen nových vozů. Lidé by nadále měli mít možnost používat starší auta se spalovacími motory nebo si je na trhu s ojetinami dál kupovat, informuje TN. Europoslanci hlasovali o pozici Evropského parlamentu k návrhu Evropské komise. Teď bude následovat jednání jejich zástupců se zástupci Rady EU, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada, píše TN.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Spalovací motor

Podle zprávy, o které hlasovali europoslanci, je ve světě aktuálně přes jednu miliardu vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2, píše CNN prima NEWS. Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, kterým chce Evropská unie dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990, dodává CNN Prima NEWS.

Elektromotory nejsou tak výhodné, jak se zdá

Dodnes nám ještě nikdo nedoargumentoval to, jestli budeme mít vůbec připravené rozvodné sítě. Jestli na to bude dostatek zdrojů s ohledem na to, co se teď děje ve světě,“ řekl Událostem247 dopravní expert Roman Budský. „Pokud se jedná o ekologickou zátěž ze strany spalovacích motorů nebo elektromotorů, tak je třeba vzít v úvahu celý životní cyklus auta. Počínaje výrobou a konče jeho ekologickou likvidací. V tomto případě nejsou elektromotory zdaleka tak výhodné, jak by se mohlo zdát,“ dodal Budský pro Události247.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Elektromobil

Budský připomněl, že elektromotory mají omezenou životnost. „Když dnes přijedete k čerpací stanici, máte za chvilku natankováno. U elektromobilu je to ale podstatně déle. Delší cestu navíc na jedno nabití elektromobil nezvládne a řidič si musí vytipovat kde si auto dobije. Takže i toto jsou stresory jestli vůbec máme spočítáno, kolik budeme potřebovat nabíjecích bodů. Navíc vůbec nevíme, jak daleko budou technologie v roce 2035,“ doplnil expert pro Události247.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články