Jedna skupina řidičů bude za parkování auta na ulici platit obří poplatky. Druhá skupina nebude platit téměř nic

Velká auta zabírají víc místa a proto by měla platit víc za parkování. Tak to plánuje pražský magistrát.

i Zdroj fotografie: Draceane / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

S přibývajícím množstvím aut roste v poslední době také počet různých zákazů a omezení, které musí řidiči dodržovat. Události247 v minulosti psaly například o londýnském nařízení, podle kterého musí majitelé starších aut za vjezd do centra města platit nemalý poplatek. Ve švédském Stockholmu pak dokonce od roku 2025 budou mít auta se spalovacím motorem vjezd zcela zakázán.

SUV jsou v nevýhodě

Víte od nás, že se do řady těchto měst přidává také Paříž, protože její starostka Anne Hidalgová navrhla výrazně zvýšit parkovné pro vozy SUV. Podle jejího návrhu by majitelé SUV měli platit třikrát vyšší sazbu parkovného než běžná vozidla. A to nejen v centru města, ale také na jeho okrajích. V centru by měli řidiči těchto vozů platit namísto dosavadních 6 eur rovnou 18 eur za hodinu, což je v přepočtu asi 440 korun. V okrajových částech pak má hodina parkování stát 12 eur, tedy asi 293 korun.

Vlastníte tento typ auta? Nově se za to budou platit brutální poplatky. Dotkne se to spousty lidí

Teď tato nemilá novinka míří také do Prahy. I když s nedostatkem parkovacích zón pár let zkusila bojovat pomocí placených parkovacích zón, ukázalo se, že to moc nepomohlo. Jak píše web Auto-mania, rezidenti stále nemají kde parkovat a platby za parkování jsou navíc z pohledu politiků, ale i některých občanů, velmi nízké. Pražský magistrát vidí jako jedno z možných řešení některým řidičům parkování výrazně zdražit. Požádal už o vstup do registru vozidel, aby přesně věděl, kdo si nakonec za parkování připlatí.

Auto, které zabere menší prostor, má platit menší cenu

V poslední době se totiž ukazuje, že řidiči mají ve stále větší oblibě větší rodinná auta, takzvaná SUV. Podle poradce primátora Studeckého by měla slevu dostat jen skutečně malá auta kategorie Smart. Cílem prý je, aby lidé mohli lépe zaparkovat a toho jde dosáhnout pouze stanovením férové ceny za užívání veřejného prostoru pro odložení soukromého majetku. „Určitě je fér, pokud někdo využívá pro parkování jen poloviční prostor, aby platil poloviční cenu. Zvlášť, když díky němu pak zbude více místa pro ostatní,“ cituje AutoMania Studeckého.

iZdroj fotografie: Policie ČR
Parkování v hlavním městě je dlouhodobý problém

V praxi by to tedy znamenalo, že řidiči klasických osobních aut budou oproti těm s SUV platit o dost nižší poplatky za parkování. Podle čtyři roky staré ročenky TSK jsou se započítáním inflace náklady na jedno parkovací místo 9500 korun. Tato částka však podle Studeckého neobsahuje cenu pozemku a reálná cena je tím pádem ještě o něco vyšší. Zdražení parkování v Praze je tedy zřejmě nezbytné. Otázkou však zůstává, koho se dotkne a jak moc si za jedno parkovací místo připlatí.

Co si o tom všem myslíte vy? Napište nám váš názor v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články