Kdysi obyčejný hrnek, který měla každá domácnost, dnes sběratelský kousek. Kdo ho má doma, dostane za něj přes 10 000 Kč

Kdysi to byl kus obyčejného nádobí, který měl doma téměř každý. Dnes jde o sběratelský kousek, za který můžete dostat několik desítek tisíc korun.

i Zdroj fotografie: Zelenymuzik/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Spousta věcí, které se dnes mohou na první pohled zdát jako naprosto obyčejné, může mít opravdu krásnou hodnotu. Častokrát na webu Událostí247 o takových věcech píšeme a občas se jedná i o předměty, za které jsou dnes sběratelé ochotni zaplatit i několik milionů korun. Důkazem toho jsou například tuzexové poukázky, zvlášť ty starší v dobře zachovalém stavu. Svou cenu však má i staré nádobí, například hrnky.

Hrnek s vysokou hodnotou

Během socialistické éry se tento typ hrnku objevil snad ve všech domácnostech. Nebyl výjimečný ani luxusní, ba naopak. Šlo o masově vyráběné nádobí, které se dalo snadno sehnat jen za pár korun. Vyráběly ho závody jako Keramické závody Znojmo, Loket, Horní Slavkov nebo Dvory. Všechny používaly stejný základní tvar, ale lišily se motivy – někdy šlo o slavné osobnosti, jindy o přírodní motivy, zvířata nebo symboly měst. Zvláštní kategorií pak byly hrnky vyráběné na zakázku – například pro podniky, sportovní kluby nebo různé výstavy.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Technologie výroby byla poměrně jednoduchá – dekorace se přenášela přímo na glazuru, což bylo rychlé a levné. Materiálem byl tvrdší porcelán nebo keramika, výsledkem byl funkční a levný kus nádobí. Cena se tehdy pohybovala v rozmezí 3 až 6 Kčs, a díky této dostupnosti se hrnky používaly nejen doma, ale i v institucích – od školních jídelen přes nemocnice až po podnikové kantýny.

Kdysi obyčejný hrnek za pár korun, dnes sběratelský kousek za tisíce. Kdysi ho měl každý, nemáte ho náhodou doma?

iZdroj fotografie: Z thomas / Creative Commons / CC-BY-SA
Porcelánové hrnky dnes mohou mít hodnotu desetitisíců korun

Pak šla ale doba dopředu, v Česku se začaly objevovat nové obchody nabízející nové zboží a české domácnosti tak přesedlaly na jednodušší a čistší design. Staré porcelánové hrnky se tak pomalu začaly vytrácet a dnes je už ve většině domácností nenajdete. Pokud však nějaké doma máte, rovnou se zkuste poradit s odborníky, například z Asociace starožitníků. Kdo ví, možná doma máte sběratelský poklad.

My jsme doma měli po babičce celý set porcelánových hrnků s pozlaceným uchem. Akorát se tu na něj prášilo, tak jsme se rozhodli, že ho prodáme. Světe div se, nakonec nám za něj nabídli 35 000 Kč,“ řekl Událostem247 Petr D. z Prahy, který tak reagoval na jeden z našich článků týkajících se právě porcelánového nádobí.

Jak poznat vzácné nádobí

Hrnek, který dříve nikoho nenadchl, dnes s nadšením vyhledávají sběratelé. Kus, který stál v minulosti pětikorunu, může mít nyní hodnotu i přes deset tisíc korun. Například takový hrnek s podšálkem vyrobený v porcelánce v Horním Slavkově se dnes v některých buticích a antikvariátech prodává až za 11 tisíc korun, a to se bavíme pouze o jediném kusu. Představte si pak cenu za set. Jak ale poznat, že se jedná o hodnotný kousek?

Kdo má doma porcelánové nádobí, má nárok na obrovské sumy peněz. Dají se díky tomu získat až stovky tisíc korun

iZdroj fotografie: Pohled 111/ Creative Commons / CC-BY-SA
Po porcelánových hrncích jdou dnes sběratelé jako vosy po medu

Poznat vzácný hrnek není úplně tak jednoduché, ale existuje několik indikátorů, které vám s určením jeho hodnoty mohou pomoci. V první řadě se samozřejmě řeší jeho stav, pak na řadu přijde výrobna. Většina porcelánového nádobí má na spodní straně údaje o tom, jaká porcelánka ho vyrobila. Kdyby se jednalo o nějakou starší a známou firmu, pak může mít konkrétní kus vysokou hodnotu.

Máte doma nějaké staré porcelánové hrnky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články