Máte jedno z těchto aut? Pak nemáte na silnici co dělat. Kdo pravidlo poruší, může přijít o techničák

Mnozí řidiči jezdí každodenně svým vozem a přitom ani netuší, že jim za to hrozí ztráta technického průkazu. Netýká se to náhodou i vás?

i Zdroj fotografie: Palickap/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Není to tak dávno, co vás redakce Událostí247 informovala o nejhorších vozech v Česku. Ne že by byly vyloženě špatné a měly tragické jízdní vlastnosti, o to ani tak nejde. Bohužel se ale často potýkají s problémy, kvůli kterým pak neprojdou přes STK. Mezi ně pak patří například auta značek jako Dacia, Fiat nebo Renault. Když ale pomineme technický stav vozidla, v posledních letech se pak převážně řeší jejich uhlíková stopa.

Tato auta budou mít problém

Přestože auto projde technickou prohlídkou, v praxi často vypouští mnohem víc škodlivin, než by mělo. Podle výsledků silničních kontrol skončilo až 75 % vozidel s nevyhovujícím měřením emisí. Jak je to možné? Jednoduše – na měření emisí se neklade tak velký důraz, jak by si Evropská unie představovala. Ta si totiž vysnila, že chce do roku 2035 mít na silnicích jen vozy, které neprodukují žádné emise.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Automobilky jsou nahrané: Řidiči elektromobily nechtějí, a to ani v případě, že by na ně dostali peníze

iZdroj fotografie: Policie ČR
STK musí mít v Česku povinně každé auto

Jak redakce Událostí247 zjistila, velký problém s emisemi se řešil například v Liberci. Ačkoliv měla auta platnou STK, policie zjistila, že nesplňují emisní normy. To se týkalo například šesti z osmi kontrolovaných aut a dodávek. Špatného výsledku se dočkaly i automobily v Plzeňském kraji – tam z 18 kontrolovaných vozidel nesplňovalo hned sedm emisní normy. Ministerstvo dopravy proto zpřísnilo kontrolní mechanismy – vozy, které neprojdou mobilní emisní kontrolou, dostávají pouze 30denní platnost technické a musejí projít novou kontrolou. Pokud řidič závady neodstraní, auto ztrácí způsobilost k provozu.

Pozor na veterány

Zvláštní kategorií jsou veteráni a starší vozidla, která ještě plní základní technické normy na papíře, ale jejich skutečný stav je problematický. Opotřebované brzdy, vadné řízení nebo nefunkční světla – i to může být realita u aut s „platnou“ STK. V případě nehody pak majitelé často čelí nejen výčitkám, ale i právní odpovědnosti za technickou nezpůsobilost.

200 Kč zaplatí řidiči za 1 jeden jízdy autem. Stát si od nás brzy vezme i poslední korunu

iZdroj fotografie: Steve Daniels/ Creative Commons / CC-BY-SA
Některá auta do provozu jednoduše nepatří

Velkým problémem se také v posledních letech stává povinné ručení. Mnohé statistiky tvrdí, že se bez něj v Česku pohybuje přes 140 tisíc vozidel. Problém pak nastává především ve momentě, kdy s ním jeho majitel způsobí nehodu – škodu totiž musí platit z vlastní kapsy. Řidiči bez pojištění navíc musí platit příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

Ačkoliv jsou pravidla jasně nastavená, existuje spousta řidičů, kteří jezdí s technicky nevyhovujícími auty a tak nějak vlastně doufají, že si toho nikdo nevšimne. Někteří dokonce záměrně odkládají aktualizaci technické kontroly nebo pojištění, aby se vyhnuli dalším výdajům. Jenže takový přístup může vést nejen k pokutám, ale i k vážným důsledkům při nehodě.

Patříte mezi majitele starších vozů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články