Řidiči by se neměli úplně 100procentně spoléhat na údaj o spotřebě, který jim ukazuje palubní počítač. Často se totiž od reality zásadně liší.
Spotřeba je pro řadu lidí jedním ze zásadních kritérií, podle kterých si vybírají své auto. Ostatně, není se čemu divit. Již nyní v Česku ceny u nafty a benzínu dosahují něco přes 33, respektive 34 korun, jak jsme ověřili na webu Kurzy. A do budoucna mají ceny pohonných hmot nadále růst, zejména kvůli novým emisním povolenkám Evropské unie, o čemž redakce Událostí247 přinesla informace již dříve. Jak jsme ale zjistili, ne všechna auta ukazují takovou spotřebu, jakou ve skutečnosti mají.
Mnohá auta ukazují vyšší spotřebu
K těmto výsledkům došlo hned několik studií a testů. Redakce Událostí247 například prostudovala výsledky studie výzkumného střediska Evropská komise. Podle nich byla u většiny testovaných vozidel odchylka palubních ukazatelů ve výši do 5 procent od reálné spotřeby.
Test německého autoklubu ADAC pak odhalil ještě vážnější nepřesnosti. Celkem odborníci v laboratorních podmínkách zkoumali 80 různých aut a jejich spotřebu. A výsledky byly opravdu překvapující. Jen 6 z testovaných vozů poskytovalo velmi přesné informace. Dalších 19 mělo odchylku do 2 procent, u zbylých pak byla ještě větší. U jednoho z testovaných aut, značky BMW, činil dokonce rozdíl skoro 10 procent, což je opravdu hodně.
Palubní ukazatele přitom v naprosté většině případů spotřebu nadhodnocovaly, tedy ukazovaly, že auta spotřebovávají více paliva, než tomu reálně bylo. Příčin toho je pak několik. Roli v tom mohou hrát nejen chybné údaje z měřáku množství paliva v nádrži, ale také hustota paliva nebo stáří a opotřebení vozu.
Nepřesné jsou i údaje u elektromobilů
Tento problém se navíc netýká jen u spalovacích motorů. Redakce Událostí247 to zjistila díky prostudování dalšího testu autoklubu ADAC, jenž se zaměřoval na elektromobily. Výsledky ukázaly, že údaje o spotřebě zobrazované palubními počítači elektromobilů nezahrnují ztráty při nabíjení, tedy energii, jež se spotřebuje, ale nepromítne se do reálného dojezdu auta. Rozdíl mezi skutečnou a vykázanou spotřebou tak v důsledku toho dosahoval 10 až 25 procent.
Ač se to může zdát překvapivé, v mnoha případech jsou rozdíly mezi tím, jakou spotřebu ukazují palubovky aut a jaká je reálně, opravdu velké. Podle výsledků testů se na údaje z ukazatelů nelze stoprocentně spolehnout, a to ani u prémiových modelů aut. Podle redakce Událostí247 by tak řidiči měli mít tuto informaci na paměti a údaje z displeje brát s rezervou. A především pak sledovat i reálné výsledky z tankování nebo nabíjení a řídit se primárně jimi.
Překvapilo vás, jak velké rozdíly testy ukázaly?


