Vlastnit auto už bude jenom výsada milionářů: 90 % Čechů začně jezdit autobusem, nebudou mít na výběr

Ekonomická situace většiny lidí není příznivá a zatím nic nenasvědčuje otočení trendu. Velké problémy začínají pociťovat i majitelé vozidel.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC BY
                   

Web AutoŽivě upozorňuje, že lidem se vzdaluje možnost nákupu nového vozidla. Důvodem je hlavně prudký růst cen nových automobilů. Například nejlevnější Škoda Octavie se dala v roce 2020 pořídit za 596 900 korun, letos je srovnatelný vůz cenovkou o 83 tisíc vyšší. Atakování hranice 700 tisíc korun za běžný vůz je jasným znakem, že nový automobil už si bude moci pořídit jen milionář. Lidé, kteří na takové auto nemají, kterých je v Česku až 90 procent, budou muset jezdit autobusem, jinou možnost totiž očividně mít nebudou.

Přestávají se vyrábět levné automobily

Web AutoŽivě píše, že za to mohou především zpřísňující se emisní normy a další předpisy Evropské unie. Události247 v lednu upozornily, že kvůli nařízení Bruselu musí být nové vozy vybaveny několika povinnými asistenty. Jde například o takzvaný inteligentní asistenční rychlostní systém, což je novinka, která prodejní cenu vozů rozhodně navýší. Povinný bude nový systém od 7. července 2024. Těm, kteří nemají našetřeno na částky přes půl milionu korun proto nezbude nic jiného než se zaměřit na malé vozy, které se dají ještě za rozumné peníze pořídit.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Mezi Čechy je nejoblíbenější vůz Škoda Octavia, který dominuje i v inzerci, v nabídce je k dispozici více než tisíc nabídek

Auta velikosti Volkswagen Golf už budou ale pro většinu lidí jen snem. Web AutoŽivě proto upozorňuje, že většina motoristů si bude zaměřovat na ojetiny, což bude přát nejen bazarům, ale také autoservisům, kterým budou přibývat klienti. Už nyní přitom český vozový park stárne, jak informuje web Kurzy. Průměrné stáří osobních automobilů je v tuzemsku už skoro 16 let, zatímco průměr EU činí 11,8 roku. Za poslední tři roky došlo k zestárnutí vozového parku v Česku o rok, dodává web Kurzy. Není divu, nová auta se se stávajícími cenami staly výsadou bohatých lidí.

Největším viníkem trendu stárnutí je zdražování

I proto se zvyšují ceny také u ojetin, když je u nich vyšší poptávka, píše web Hospodářské noviny. Probléme zároveň je, že v Česku je kvalitních ojetých automobilů málo. Často jde například o bývalé vozy taxislužby, které jsou dovezeny ze zahraničí. Web Garáž upozorňuje, že největší nevýhodou takových vozů je jejich velké opotřebení. Odhalení, že nabízený automobil má za sebou takovou náročnou minulost přitom není úplně jednoduché.

Varováním mohou být například rozdíly odstíny laku na velkých plochách, kde se mohl nacházet reklamní polep, píše web Garáž. V interiéru vozu jsou pak varováním výrazně opotřebené ovládací prvky, plasty či madla dveří. Obzvlášť velký pozor je dobré si dát při nákupu ojeté Škody Superb, dále vozu Mercedes-Benz třídy E, Volkswagen Passat, Volva V70 a BMW řady 5, což jsou vozy, které patří mezi českými i evropskými taxikáři k nejoblíbenějším, dodává server Garáž.

Vlastníte auto? Pokud ano, jak staré?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články