V roce 1929 padl v Česku zimní teplotní rekord. Teploměr ukázal hodnotu minus 42,2 stupně Celsia.
Víte od nás, že i když podle meteorologů je současné počasí zatím stále ještě teplejší, než bývá v tomto období běžné, když se podíváme na teplotní rekordy pro toto období, zjistíme,že to není obvyklý jev. Teplotní historické extrémy navíc ukazují, že 29. listopadu 1989 na šumavské Kvildě ukázal teploměr těžko uvěřitelných mínus 35,8 stupně.
Rekord padl před 95 lety
Ani tato teplota však není maximum, na které se v České republice ochladilo. Například v únoru, který už je lidmi často považován skoro za předzvěst jara, klesly hodnoty ještě o něco níž. Jak psal web ČT24, ve více než čtvrtině všech let bývá právě únor nejchladnějším měsícem, a tedy vrcholem celé zimy. Potvrdil to i dosud nepřekonaný český teplotní rekord minus 42,2 stupně Celsia, naměřený právě 11. února 1929 v Litvínovicích u Českých Budějovic.
V zimě 1928/1929 totiž bylo mimořádně mrazivé počasí. Dodnes patří na jedno z předních míst žebříčku nejstudenějších zim v Česku od počátku měření teploty vzduchu v Praze v Klementinu. Tou úplně nejtužší zimou nejen na území Česka, ale i ve střední Evropě, byla ta v letech 1829/1930. Bylo 76 ledových dnů, kdy teplota zůstává pod nulou celých 24 hodin a 95 dnů se zápornými denními průměry.
Nešlo zdaleka o jedinou tuhou zimu
Hned za ní se řadí zima 1783/1784, která měla 73 ledových dnů a 93 dnů s minusovými denními průměry teploty vzduchu. Někteří si jistě pamatují také třeskuté mrazy okolo dvaceti třiceti stupňů, které byly ve střední Evropě v lednu 2006 a vyžádaly si stovky obětí na životech. Jen v České republice zemřelo asi 20 lidí. Generace Husákových dětí si ze svého dětství jistě vzpomíná i na další zimní rekord, kterým bylo prudké ochlazení na Silvestra 1978.
Jak psal web Deník, tehdy se k nám přes Krušné hory převalila vlna extrémně studeného arktického vzduchu. Teplota tehdy klesla během několik hodin z více než 10 stupňů nad nulou až k mínus dvaceti. Dopady extrémního ochlazení byly vážné. Kromě vína v lahvích zamrzlo také uhlí u elektráren a ve vagonech. Na řadě míst tak hrozilo, že nebude čím topit. Mráz v tom roce také trhal železniční koleje a kvůli ledu se nedaly přehazovat výhybky.