Zvýšení bezpečnosti na silnicích, ale také rostoucí náklady na pořízení aut či iritující signalizace. To vše přinesly tyto novinky nařízené EU.
Každý rok se po celém světě vyrobí miliony nových aut. Automobilky pak samozřejmě každý nový model inovují a přidávají do aut nové funkce a výbavu. Kromě svých vlastních požadavků však musí následovat i pokyny politiků. Například těch z Evropské unie (EU). Jen v loňském roce začalo platit několik novinek v této oblasti
EU nařídila povinné černé skřínky
Každé nové auto vyrobené v EU musí od loňského července mít nainstalovanou černou skříňku. Jedná se v podstatě o podobné zařízení, jaké je známé z letadel. Jak redakce Událostí247 zjistila z textu na webu Motor1, černá skříňka v autě bude zaznamenávat klíčové technické parametry vozidla před, během a krátce po nehodě. Jedná se třeba o rychlost auta, intenzitu brzdění či reakci airbagů.
Z dostupných dat redakce Událostí247 tuto novinku vnímá jako krok správným směrem. Nabízí se sice obava z případného shromažďování dat a jejich následného zneužívání. Podle všeho by však k tomuto docházet nemělo – data nabude možné nijak bezdrátově přenášet, takže obavy o ztrátu soukromí nejsou nutné. Přínos těchto zařízení ale může být velký. Z následných analýz totiž odborníci mohou identifikovat rizikové faktory, jejichž následná eliminace by mohla přispět k výraznému poklesu počtu dopravních nehod.
Druhou novinkou je sada bezpečnostních systémů
Od loňského července pak nově vyrobená auta musí mít dle nařízení EU ještě další povinné komponenty. Jedná se o takzvané systémy aktivní bezpečnosti, o nichž podle zjištění redakce Událostí247 informoval například spotřebitelský server dTest. Také zde má být hlavním cílem zvýšení bezpečnosti na silnicích, což považujeme za velmi přínosné. Součástí této sady je třeba monitorování tlaku v gumách nebo automatické brzdění, jež se spustí v případě výskytu překážky.
Na druhou stranu je však nutné zmínit, že mezi systémy se řadí i takové, které pro řidiče mohou být obtěžující. Jedná se třeba o varování při vyjetí z jízdního pruhu nebo upozornění na ospalost řidičů. Již nyní někteří motoristé nemají v oblibě třeba zvukovou signalizaci při nezapnutých bezpečnostních pásech. Tyto zmíněné novinky jsou pak další z těch, které mnohé lidi nejspíš budou spíše obtěžovat a iritovat.
Zároveň ještě dodejme, že diskutabilní je také otázka cenového dopadu těchto změn. Nové požadavky na bezpečnostní systémy budou bezpochyby znamenat vyšší výrobní náklady. A ty automobilky jistě promítnou do výsledných cen vozidel. V důsledku si tak tyto novinky z pera EU zaplatí sami řidiči.
Co si o zavedení nových systémů myslíte vy?


