EU rozhodla: Od letošního července nás budou vlastní auta sledovat a říkat nám, jak řídit. Neuděláme s tím nic

Na to, že EU přijde čas od času s nějakým nápadem, nad kterým zůstává rozum stát, si už většina z nás zvykla.

i Zdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
                   

EU chce například velmi přísná pravidla pro začínající řidiče, jak jsme psali už dříve. Nesměli by třeba řídit v noci. Víte od nás také, že od letošního roku budou muset být nová auta vyrobená v Evropě schopna detekovat rozptýlení řidiče. Systém má být zabudovaný už v samotném autě.

Systém se zaměří na řidičův pohled

Technologie je obecně známá jako Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Jejím hlavním úkolem je monitorovat to, kam se řidič dívá. V okamžiku, kdy při jízdě přesáhnete rychlost 20 km/h, ADDW se automaticky aktivuje a pečlivě sleduje pohled řidiče. Pokud se jeho pozornost odchýlí o více jak 30 stupňů od předpokládaného výhledu na silnici déle než na 6 sekund, systém začne reagovat.

iZdroj fotografie: Martin Dvořák pro Události247
Systém má podle Unie zvýšit bezpečnost na silnicích

Pokud však pojedete rychlostí přes 50 km/h, zmíněná časová hranice se u ADDW automaticky zkrátí na 3,5 sekundy. Ve chvíli, kdy řidič daný čas překročí a nebude se dostatečně věnovat provozu, zahájí systém varování​. K tomu, aby zahájil měření stavu řidiče a zkalibroval se, je povolena celková doba až jedna minuta jízdy při rychlostech ≥ 20 km/h, píše web AutoŽivě. Systém je ovšem možné vypnout.

Šmírování začne platit už o prázdninách

Podle oficiálního předpisu musí mít řidič možnost ručně deaktivovat upozornění ADDW. Je tady však i možnost, že se systém smí automaticky deaktivovat v situacích předem definovaných výrobcem. Těch je celá řada, například zvýšení nápadnosti prostřednictvím osvětlení, zatroubení, signalizace nebo gestikulace. Ptáte se, kdy to všechno začne platit?

Tito řidiči budou mít zakázáno jezdit mezi 24:00 a 06:00. Nový nápad EU mluví jasně

Uvedené nařízení vstupuje v platnost 20. den po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Konkrétně to bude 7. července 2024. Od 1. ledna 2024 však nesmí vnitrostátní orgány odmítnout udělit EU schválení pro nový typ vozidla, ani udělit rozšíření pro stávající typ, pokud o to výrobce požádá a pokud splňuje předmětné vozidlo požadavky tohoto nařízení. „Chápu, že to má zvýšit bezpečnost na silnicích, ale za mě je to prostě šmírování. Ještě že moje auto je staré 15 let,“ řekl Událostem247 pan Milan z Rosic.

Bude podle vás nový systém v autech užitečný? Napište nám do komentářů

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články