Internetových podvodů neustále přibývá. Podvodníci mají stále vychytanější finty a bohužel je stále dost lidí, kteří jim na ně skočí.
Česká národní banka eviduje v posledních měsících nárůst počtu případů, ve kterých se podvodníci telefonicky vydávají za její zaměstnance. Upozornil na to web E15. Za poslední týdny se počet stížností na tyto telefonáty dokonce zdvojnásobil. Centrální banka přitom lidem nemá potřebu volat. Podobné útoky se tradičně týkají komerčních bank. Podvodníci se ovšem mohou vydávat například i za dopravní společnosti, o čemž jsme i před nedávnem na Událostech247 informovali.
Naštěstí nepřišla o všechno
Takový případ popsal například web Peníze. Nedávno zavolala 59leté ženě ze Šumperska údajná pracovnice banky, která jí oznámila, že se nedostavila k podpisu úvěrové smlouvy. Žena se ohradila, že o žádný úvěr nežádala. Falešná úřednice jí řekla, že v tom případě jí někdo napadl účet. Pak vystrašenou ženu přepojila na „manažera bezpečnostního oddělení“. Ten jí řekl, aby co nejrychleji přijela na pobočku své banky v Olomouci, že pro ni pošle taxík a náklady spojené s cestou zaplatí banka.
Žena se do banky ještě ten den vydala a ze svého účtu vybrala téměř půl milionu korun. Podle pokynů se pak s celým obnosem přemístila do olomouckého obchodního centra, ve kterém šla k bitcoinmatu, do kterého měla své úspory vložit pod přijatými QR kódy na takzvaný rezervní účet, píše dále web Peníze.
Když seniorce došlo, že je něco špatně, zavolal jí údajný kriminalista a ujistil ji, že je vše v pořádku. Ženu nakonec zachránilo to, že při jednom z vkladů do bitcoinmatu si jí všiml náhodný kolemjdoucí, který po krátké konverzaci zjistil a ženě vysvětlil, že uvěřila podvodníkům.
Co dělat, když se stanete obětí podvodníka
Expert Marek Macháček, který má v Komerční bance na starosti prevenci platebních podvodů, upozornil, že Česká republika musí odrážet více bankovních podvodů než jiné země. „Jsme totiž na špici v bankovních technologiích. Podvodníci proto u nás testují různé taktiky. Co jim vyjde u nás, zafunguje i v dalších zemích,“ vysvětlil pro web iDnes. Jen Komerční banka v roce 2022 zachytila 606 podvodů, což je dvojnásobek ve srovnání s rokem 2021 a pětinásobek ve srovnání s rokem 2018. Klientům loni zachránila přes sto milionů korun.
Podvodníci využívají moderních technologií a díky tomu často dokážou napodobit jakékoli telefonní číslo, ať už se jedná o infolinku banky, nebo o telefon konkrétního člověka. Tato forma klamání se nazývá spoofing. Na svém webu o tom podrobně informuje Policie ČR. Kromě peněz získávají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Pokud se setkáte s podvodným jednáním s popisovaným průběhem, neváhejte kontaktovat policii, ale také svou banku. Včasné kroky ještě mohou zvrátit ztrátu peněz.