Ve snaze zachránit přírodu se nejen Evropská unie snaží snížit množství plastů. Obchody například začaly zpoplatňovat igelitové tašky, které byly dříve zdarma.
Psali jsme také třeba o tom, že by české obchody měly brzy začít se zálohováním plastových lahví a některých plechovek. Konkrétně by se obaly, tedy plechovky a lahve, mělyvykupovat za 4 koruny. Chystá se také zákaz určitých typů obalů. EU chce od roku 2030 zakázat například jednorázové obaly na ovoce a zeleninu vážící méně něž 1,5 kilogramu.
Zákazníci o poplatku vůbec nevěděli
Těžko říct, co vedlo k rozhodnutí společnost Lidl v Německu, která začala zpoplatňovat zákazníkům mikrotenové sáčky, do kterých si dávají například ovoce nebo zeleninu. Za každý takový sáček zaplatí jeden cent. V českých prodejnách jsme přitom zvyklí, že si tyto sáčky můžeme na zboží brát neomezeně a zcela zdarma. Na novou praxi v německém Lidlu upozornil server T-online.
Zákazníci o tom přitom nejdříve vůbec nevěděli. Částka byla zaznamenána na účtenkách, v prodejně tato informace nikde viditelně uvedena nebyla. Zákazníci si proto začali na ovoce a zeleninu brát sáčky, které jsou u pečiva a lidé je mají zdarma. Na to si však postěžoval jeden ze zaměstnanců Lidlu na TikToku a jeho video se ihned stalo virálním. Zákazníkům prakticky vynadal, že jsou lakomí. Za pár nákupů se přitom tato částka už projeví více.
Poplatky za sáčky zavádějí i další řetězce
„Sáček na ovoce teď stojí jeden cent. Co je to cent? Nic. Ale vy místo toho berete sáčky z oddělení pekařství, protože jste příliš lakomí na to, abyste utratili jeden cent,“ komentuje zaměstnanec Lidlu své video. Lidl však tvrdí, že tento krok není o penězích, ale o životním prostředí. Cílem je snížit množství plastového odpadu a motivovat zákazníky k používání opakovatelně použitelných sáčků. Přesně jak se o tom už nějakou dobu snaží Evropská unie.
Jak upozornil web T-online. Lidl není jediný řetězec, který zavedl poplatky za plastové sáčky. Stejné opatření už mají i další diskontní řetězce, například Kaufland, který spolu s Lidlem patří do skupiny Schwarz, nebo Aldi. Dá se navíc očekávat, že tento trend postupně převezmou i další obchodníci. V německých řetězcích REWE a Edeka jsou sáčky na ovoce a zeleninu zatím stále zdarma. Jestli se této praxe se zpoplatněním sáčků dočkáme i u nás, to ukáže čas.
Uvítali byste podobný symbolický poplatek i v ČR?


