Poplatek v obchodě za používání plastových sáčků na ovoce a zeleninu. Pokud si jich vezmete víc, budete platit vysoké částky

Ve snaze zachránit přírodu se nejen Evropská unie snaží snížit množství plastů. Obchody například začaly zpoplatňovat igelitové tašky, které byly dříve zdarma.

i Zdroj fotografie: HAO2DOSMT Hsom/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Psali jsme také třeba o tom, že by české obchody měly brzy začít se zálohováním plastových lahví a některých plechovek. Konkrétně by se obaly, tedy plechovky a lahve, mělyvykupovat za 4 koruny. Chystá se také zákaz určitých typů obalů. EU chce od roku 2030 zakázat například jednorázové obaly na ovoce a zeleninu vážící méně něž 1,5 kilogramu. 

Zákazníci o poplatku vůbec nevěděli

Těžko říct, co vedlo k rozhodnutí společnost Lidl v Německu, která začala zpoplatňovat zákazníkům mikrotenové sáčky, do kterých si dávají například ovoce nebo zeleninu. Za každý takový sáček zaplatí jeden cent. V českých prodejnách jsme přitom zvyklí, že si tyto sáčky můžeme na zboží brát neomezeně a zcela zdarma. Na novou praxi v německém Lidlu upozornil server T-online.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

EU jasně řekla: Oblíbený kečup, cukr a smetana nebudou do 5 let k dostání. Neuděláme s tím nic

iZdroj fotografie: Donald Trung Quoc Don (Chữ Hán: 徵國單)/ Creative Commons / CC-BY-SA
Německý Lidl zavedl symbolický poplatek za igelitové sáčky

Zákazníci o tom přitom nejdříve vůbec nevěděli. Částka byla zaznamenána na účtenkách, v prodejně tato informace nikde viditelně uvedena nebyla. Zákazníci si proto začali na ovoce a zeleninu brát sáčky, které jsou u pečiva a lidé je mají zdarma. Na to si však postěžoval jeden ze zaměstnanců Lidlu na TikToku a jeho video se ihned stalo virálním. Zákazníkům prakticky vynadal, že jsou lakomí. Za pár nákupů se přitom tato částka už projeví více.

Poplatky za sáčky zavádějí i další řetězce

Sáček na ovoce teď stojí jeden cent. Co je to cent? Nic. Ale vy místo toho berete sáčky z oddělení pekařství, protože jste příliš lakomí na to, abyste utratili jeden cent,“ komentuje zaměstnanec Lidlu své video. Lidl však tvrdí, že tento krok není o penězích, ale o životním prostředí. Cílem je snížit množství plastového odpadu a motivovat zákazníky k používání opakovatelně použitelných sáčků. Přesně jak se o tom už nějakou dobu snaží Evropská unie.

Konec nákupních tašek v obchodech. Zákazníkům se to vůbec nelíbí. Neví, jak si budou nosit nákup

iZdroj fotografie: RegionalQueenslander/ Creative Commons / CC-BY-SA
I další řetězce zavádí podobné poplatky za sáčky

Jak upozornil web T-online. Lidl není jediný řetězec, který zavedl poplatky za plastové sáčky. Stejné opatření už mají i další diskontní řetězce, například Kaufland, který spolu s Lidlem patří do skupiny Schwarz, nebo Aldi. Dá se navíc očekávat, že tento trend postupně převezmou i další obchodníci. V německých řetězcích REWE a Edeka jsou sáčky na ovoce a zeleninu zatím stále zdarma. Jestli se této praxe se zpoplatněním sáčků dočkáme i u nás, to ukáže čas.

Uvítali byste podobný symbolický poplatek i v ČR?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články