Při platbě u samoobslužné pokladny zaplatí lidé více peněz. Stroje po zákaznících nově chtějí spropitné

Dát spropitné je v některých situacích zvyklostí, kterou řada Čechů dodržuje. V supermarketech by to ale napadlo jen málokoho.

i Zdroj fotografie: Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jak Události247 nedávno informovaly, v českých obchodech v poslední době výrazně přibývá samoobslužných pokladen. Obchodníci díky nim nemusí zaměstnávat tolik pokladních a ušetří tak nemalé peníze na mzdách. Lidé se však nově při platbě u samoobslužné pokladny mohou setkat s tím, že po nich stroje chtějí spropitné. Za svůj nákup tak mnozí zaplatí víc, než kdyby jim tuto možnost pokladna nenabídla.

Dát spropitné je pro řadu Čechů běžné

Obvykle tak ale činí jen v určitých podnicích. V restauracích či třeba v kadeřnictví mnozí lidé za poskytnuté služby přidávají běžně nemalé peníze. Při nákupu v supermarketu by ale tato věc napadla jen málokoho. Změnit se to snaží někteří obchodníci. Jejich samoobslužné pokladny totiž nově lidem tuto možnost samy nabízí.

Už žádná hotovost? Oblíbené obchody stahují jednu z platebních metod

O novince informoval nedávno slovenský web Čas. Jedné ze zákaznic se stroj zeptal, zda nechce k výsledné částce přidat i spropitné. Nabídl dokonce několik možností v rozmezí od 15 do 20 procent z celkové ceny nákupu. Tento trend však mnohé lidi může pobouřit. Jsou totiž zvyklí, že spropitné dávají konkrétnímu člověku, který jim službu poskytl. Takto ale ohodnotí pouze stroj, což dělat nechtějí.  

Při platbě kartou bývá spropitné vyšší

Mohlo by se zdát, že lidé dají přídavek spíše zaokrouhlením výsledné částky při platbě hotovostí než kartou. Opak je ale pravdou. Jak uvádí web ČTK, při placení kartou v restauracích dávají Češi nadstandardní spropitné dosahující až 10 procent z celkové částky.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Samoobslužné pokladny jsou již dnes k dispozici ve velké části českých supermarketů

Mnohé podniky navíc využívají přednastavené možnosti spropitného, ze kterých si může zákazník vybrat. „Může zvolit i možnost žádné spropitné, ovšem to se téměř neděje. Ve výsledku tak díky platbám přes terminál získávají podniky nadstandardní spropitné, leckdy až dvojnásobné,“ uvedl pro web ČTK Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka, která poskytuje pokladní systémy v tisících podnicích v Česku.  

Jak vysoké spropitné obvykle při placení dáváte? Napište nám v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články