Přijdou všechny pokladní v Česku o práci? Řetězce zavádějí masivní změny. Nelíbí se zaměstnancům, ani zákazníkům obchodů

Obchodní řetězce zavádějí stále častěji novinky, které mají zákazníkům usnadnit nakupování a také ušetřit lidskou sílu.

i Zdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
                   

Psali jsme třeba o tom, že příruční košíky v obchodech pomalu nahrazují větší koeš na kolečkách, což se některým zákazníkům nelíbí. Tento koncept bez malých ručních košíků už zvadli například v Lidlu. Zákazníci tam mají na výběr jen mezi velkým pojízdným plastovým nákupním košem na kolečkách, nebo klasickým nákupním vozíkem, Ve vybraných prodejnách novinku zavádí například Billa nebo Penny.

Obchodní řetězce se snaží ušetřit

Důvodem této změny by mohla být snaha přimět nenápadně zákazníky, aby nakupovali více věcí a tím v obchodě utratili více peněz. Jak totiž již dříve informovaly Události247, lidé mívají tendenci nákupní košík opticky naplnit. U větších košů by tedy mohli dělat klidně i větší nákupy, než původně zamýšleli. Řetězce však tvrdí, že jim jde o větší pohodlí zákazníků, kteří tak nemusí menší košík při nákupu držet v ruce.

iZdroj fotografie: Wolfmann / Creative Commons / CC-BY-SA
Samoobslužné pokladny staví řetězce čím dál častějí

Dalším trendem, který je čím dál více v obchodech rozšířený, jsou samoobslužné pokladny. Oceňují je nejen zákazníci, kterým šetří čas strávený čekáním ve frontě u klasických pokladen, ale benefit mají také pro samotné obchodní řetězce, protože díky nim ušetří peníze za zaměstnance. Také proto těchto pokladen v českých supermarketech v posledních letech rychle přibývá a jak to vypadá, postupně by mohly zcela nahradit přepážky s pokladními, které by pak tím pádem přišly o práci.

Načítáním nákupu u pokladny jsem ztratil půl hodiny

Placení pouze na samoobslužných pokladnách testuje od února například Lidl. Tato praxe zatím funguje v několika obchodech v nejméně vytížený čas. Jak píše web TN, ostatní obchody sice zatím stejný krok neplánují, ale samoobslužné pokladny se také chystají rozšiřovat. V některých prodejnách Lidlu zůstává v méně vytížené hodiny jen jeden zaměstnanec. Některým zákazníkům se ale nová praxe nelíbí, například starším lidem.

Konec košíků v českých obchodech. Lidé jsou rozzuřeni: To si máme nákup nosit v ruce?

Nejsou totiž tak zruční v načítání zboží. Pokud mají navíc větší nákup, mohou se u samoobslužné pokladny dost zdržet. Web Epřehledně cituje rozčileného zákazníka, který si naplnil nákupní košík po okraj. Kvůli zavřeným pokladnám musel údajně jít na samoobslužnou, kde načítáním nákupu strávil téměř půl hodiny. Mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková však pro TN uvedla, že i v rámci testů nadále platí, že v každé z prodejen je zákazník v případě zájmu obsloužen i na standardních pokladnách. Ty jsou podle ní vždy v rámci celé otevírací doby k dispozici. 

Jaký je na tohle všechno váš názor? Podělte se o to s námi dole v komentářích

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články