Řetězce oklamaly své zákazníky, teď za to platí milionové pokuty. Nejhůře ze všech dopadlo Penny

Více než dva miliony korun. Tolik bude muset zaplatit řetězec Penny za to, že oklamal své zákazníky falešnými slevami. Ostatní řetězce na tom nejsou o moc lépe.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

To, že řetězce manipulují se slevami, není v podstatě žádná nová informace. V lednu letošního roku jsme vás informovali o kauze týkající se obchodu Albert. Ten v zákaznících vyvolával falešný dojem výhodné koupě, když u balení kávy značky Tchibo lživě uváděl, že je zlevněná ze 719 korun na 399 korun. Pravda však byla taková, že stejný balíček kávy pár týdnů zpět nabízel za 379 korun. Od soudu pak za to odešel s pokutou 200 tisíc korun a rozhodně není sám, kdo na manipulování se slevami doplácí. Jak již informovala Potravinářská komora na svém webu, jen v posledním čtvrtletí minulého roku zaplatily řetězce na pokutách přes 6 milionů korun.

Obchody klamou své zákazníky

Nastavování slev má jasně stanovená pravidla, která lze najít například na webu České obchodní inspekce. Ta informuje o tom, jaké údaje musí informace o slevě obsahovat. Akce musí pokaždé vycházet z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní. V modelové situaci by to vypadalo následovně:

Řetězec prodával od 1. do 8. ledna určitý produkt za 200 korun. Od 9. ledna do 23. ledna ho prodával za 250 korun a od 24. ledna do konce měsíce ho nabízel za 220 korun. Následující týden se rozhodne daný produkt dát do akce a prodávat ho za 150 korun. Procentuální sleva musí podle České obchodní inspekce vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní. V tomto případě by to bylo 200 korun, tudíž by celková sleva činila 25 %.

Soud udělil řetězci Albert tučnou pokutu. Slevy tam nebyly reálné, zákazníci jsou rozčíleni

iZdroj fotografie: Česká obchodní inspekce
Podvodná sleva řetězce Albert

V některých případech však řetězce záměrně zákazníky klamou tím, že na cenovkách informují, že produkt byl zlevněn z ceny nejvyšší. V tomto případě by tedy na cenovce byl uveden údaj, že byl produkt zlevněn na 150 korun z původních 250 korun, a jednalo by se tak o slevu 40 %. Jenže to je podvod, za který hrozí pokuta.

Za falešné slevy teď musí platit pokuty

Česká obchodní inspekce (ČOI) rozdala v posledním čtvrtletí roku 2024 celkem 54 pokut a nejvíce na falešné slevy doplatil řetězec Penny. Ten dostal celkem jedenáct pokut v celkové výši 2 246 000 korun. Druhý nejvyšší počet pokut (8) poté dostaly řetězce Kaufland a Coop. Ani dohromady však tyto řetězce na pokutách nezaplatily víc než například Billa. Ta obdržela sice „pouze“ 6 pokut, zaplatit ale musela více než 1,5 milionu korun.

Sleva 0 procent: Nákupní řetězce lákají zákazníky na falešné slevy

iZdroj fotografie: Palickap/ Creative Commons / CC-BY-SA
Nejvíce na podvodné slevy doplatilo Penny, teď musí platit pokutu přesahující částku 2 miliony korun

Ačkoliv má Ministerstvo průmyslu a obchodu jasně stanovenou strategii spotřebitelské politiky a v rámci dozoru nad trhem se snaží proti nekalým praktikám obchodů bojovat vysokými pokutami, řetězce ne a ne přestat. Obdobné podvody a triky na spotřebitele se v Česku objevují už několik let a zdá se, že řetězce si stejně nedají pokoj. A pokuty? Ty jim v tom rozhodně nezabrání. Spotřebitelé by proto měli být při nakupování ostražití a pečlivě si ověřovat, z čeho se sleva skutečně počítá.

Setkali jste se už s falešnou slevou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články