Půjčit si od státu peníze a neplatit za to žádné úroky navíc? To je nabídka, kterou může využít mnoho lidí. Má to ale háček.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Státní půjčka bez úroků či dokonce dotace je něco, co zní mnoha lidem velmi lákavě. Obvykle však mají takové nabídky mnoho podmínek, které jejich využití značně omezují. Zatímco někdy bývají určeny jen pro určitý segment populace, jindy se vztahují pouze na vybraný typ produktů či služeb.
Půjčky, které se vyplatí
Jednou z oblastí, kde lze bezúročnou půjčku získat, je elektromobilita. Důvodem pro nákup vozů na elektrický pohon tak pro mnohé není pouze ekologie a ohled na životní prostředí. Řada států své obyvatele k pořízení těchto aut motivuje různými dotacemi či půjčkami. Tím se elektromobily stávají uměle zvýhodňovány. Ani zde však není vše tak jednoduché, jak se zdá. Peníze jsou určené jen pro lidi nakupující auta, která splňující určité podmínky.
Například ve Skotsku stát lidem bez jakýchkoli úroků půjčí až 30 tisíc liber, což je v přepočtu přes 800 tisíc korun, píše web EnergySavingTrust. Pouze však na pořízení ojetého elektromobilu. Země se tak evidentně snaží i méně majetné obyvatele motivovat k tomu, aby si jinak velmi nákladné elektrovozy pořizovali.
Mnohé země jdou však v podpoře elektromobility ještě dál. Jak píše web Portálřidiče, například v Rakousku mohou lidé žádat o dotaci až 5 tisíc eur, tedy asi 120 tisíc korun. V Německu je možné na koupi elektroauta získat dokonce příspěvek v hodnotě 6 tisíc eur. Ještě o tisíc eur víc pak daruje některým novým majitelům těchto vozů Francie, dodává web Portálřidiče.
Dotace se chystají i pro Čechy
Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž plánuje spustit novou dotační výzvu na koupi bezemisních vozidel a neveřejných dobíjecích stanic, píše web E15. Projekt, který bude financován z peněz Evropské unie, však zdaleka není určen pro všechny Čechy. Využít jej totiž budou moci pouze podnikatelé a firmy, jež si pořizují nové elektromobily či vozy využívající jiný bezemisní pohon, třeba vodík.
Cílem je lidi motivovat k tomu, aby si namísto klasických, levnějších vozů se spalovacími motory pořizovali auta na alternativní pohon. Bez dotační podpory by totiž mnozí nad touto koupí dost možná ani nepřemýšleli. „Zjednodušeně řečeno, pokud nejsou dotace, které snižují pořizovací cenu, tak zájem není takový. Druhá věc je, že v Česku je k elektromobilitě značná averze,“ uvedl pro web iDnes Lukáš Kadula z Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu.