V restauracích budeme nově platit i za to, že po nás umyjí nádobí. 48 Kč navíc zaplatí každý, kdo si objedná jídlo

Podnikání v gastronomii má mnoho úskalí. Někteří restauratéři se tak rozhodli pojistit si rizikový byznys extra poplatky, které jejich příjmy zvýší.

i Zdroj fotografie: Triplec85 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Dát v restauraci číšníkům spropitné je pro většinu lidí běžná praxe. Zatímco někteří částku pouze symbolicky zaokrouhlí, jiní za kvalitní obsluhu a dobré jídlo neváhají podniku přidat klidně i 10 či 20 procent z celkové částky. Ve chvíli, kdy ale lidé musí peníze navíc platit povinně, se to mnohým přestává líbit. Hrozí, že budeme v restauracích nově platit i za to, že po nás umyjí nádobí?

Drzost některých restauratérů nezná meze

Mnozí předpokládají, že přídavné služby jako je obsluha či následný úklid jsou zahrnuty v ceně jídla. Některé podniky k tomu ale přistupují jinak. Příkladem je restaurace v italské oblasti Ligurie. Jak totiž upozornil britský web The Sun, tento nóbl podnik si účtoval za to, že si zákaznice vyžádala přinést extra talíř pro svou dceru, se kterou chtěla jídlo sdílet. Částka navíc rozhodně nebyla nízká, jednalo se o 2 eura. To už tak může být jen krůček od toho, aby v přepočtu 48 korun navíc platil každý, kdo si zde objedná jídlo.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Podnikání v gastronomii je risk, který se nemusí vyplatit

Podle majitelů podniku je přitom důvod poplatku prostý. Peníze prý potřebují na mytí nádobí, píše dále The Sun. Je jasné, že provoz restaurace stojí nemalé finance, a i za banality jako je zmíněné mytí použitých talířů ve finále podnikatelé zaplatí nemálo peněz. Takovéto chování restauratérů už je ale zkrátka pro mnohé lidi přes čáru. Ani riziko naštvání zákazníků však nejspíš gastro podnikatele nezastaví a někteří se zmíněným postupem dost možná i přesto inspirují. Peníze navíc, které by díky tomu získali, totiž mohou být opravdu silným lákadlem.

Servis není automaticky v ceně jídla

Ačkoli výše popsaný přístup je mezi restauratéry zatím spíše výjimkou, s podobným typem poplatků se mohou lidé setkat i jinde. Jak před časem upozornil web Lidovky, takzvaný servisní poplatek je vcelku běžný například v Anglii či Spojených státech. Jedná se v podstatě o fixní částku, která je automaticky připočtena k ceně jídla. Na účtence se pak může objevit jako sólo položka. Vyskytují se ale i kurióznější situace. Třeba v Miláně existuje podnik, kde si účtují 2 eura za obyčejné rozkrojení sendviče napůl, píše web Business Insider.

Výjimkou pak není ani Česko. Jak informoval web PrahaIN, lidé se se servisním poplatkem mohou setkat v pobočkách restaurací 360Pizza. Zde zákazníci platí za to, že pizzu nechtějí jíst rukama. „V našich restauracích 360Pizza mají zákazníci volbu typu servisu. Buď fastfood, což znamená, že pizza je předkrájená a zákazník jí rukou. Druhou možností je připlatit si devět korun za restaurační servis, kdy pizzu servírujeme na talíři a zákazník dostane příbor,“ uvedla jako vysvětlení pro web PrahaIN manažerka zákaznického servisu sítě restaurací Kateřina Mužná.

Je podle vás v pořádku, aby si restaurace účtovaly extra servisní poplatek? Napište nám do komentářů, co si o tom myslíte

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články