Představte si, že byste si sami mohli plánovat pracovní dobu. Něco takového se skutečně může stát, a to už od ledna roku 2025.
Od ledna 2025 dojde k zásadní změně v organizaci pracovní doby zaměstnanců. Díky nové legislativě dostanou někteří zaměstnanci možnost plánovat si svou vlastní pracovní dobu. Mohou začít pracovat kdykoliv chtějí a mohou si odpracovat v konkrétní den tolik hodin, kolik budou chtít. Stačí dodržovat jedno jediné pravidlo – odpracovat tolik hodin, kolik zaměstnavatel žádá. O novinkách v pracovním systému informoval web E15.
Zaměstnanci si budou plánovat směny
Někteří zaměstnanci dostanou možnost rozvrhovat si samostatně pracovní dobu, což jim umožní větší flexibilitu při slaďování osobního života s pracovním. Stačí se domluvit se svým zaměstnavatelem, který vám následně upraví smlouvu. Pokud vám tato možnost bude zaměstnavatelem umožněna, bude to znamenat velkou změnu. V současnosti je rozvrh směn výhradně v rukou zaměstnavatele, který určuje jejich začátek i konec.
Možnost samostatného rozvrhování směn měli doposud pouze pracovníci na home office. To se však brzy změní. Od roku 2025 by tuto možnost měli dostat všichni zaměstnanci, a to za předpokladu, že se se svým zaměstnavatelem dohodnou. Tento model funguje už dlouhá léta například v Německu, Dánsku nebo Rakousku a zaměstnanci si ho nemohou vynachválit. Nejde však o model, který se automaticky vztahuje na všechny zaměstnance. Jde o privilegium, které si musí zaměstnanec zasloužit.
Proč model vznikl?
Cílem tohoto modelu je vytvořit pružný pracovní trh, který zohledňuje individuální potřeby zaměstnanců i zaměstnavatelů. Zároveň by měl přispět nejen k efektivnější organizaci práce, ale také k její kvalitě. Zaměstnanci, kteří mají možnost plánovat si sami směny, bývají často produktivnější a svou práci díky novému modelu odvádějí kvalitněji. Aby mohl zaměstnanec využívat samostatného plánování pracovní doby, musí uzavřít písemnou dohodu se zaměstnavatelem. Ta pak může být přímo součástí stávající smlouvy, nebo může být uzavřena dodatečně.
Nad smlouvou má zaměstnavatel plnou kontrolu a může ji ukončit kdykoliv se mu zachce, a to i bez udání důvodu. Může se tak stát například při nekvalitně odvedené práci nebo nedodržení stanovených podmínek. Hlavní podmínkou je pak odpracovat sjednaný počet hodin. To, jak a kdy si je zaměstnanec odpracuje, je pak čistě na něm. Jeden týden může odpracovat 60 hodin, další týden pak například 20.