Přestože testování ve školách tento týden přineslo dvojnásobek nákaz covidem-19 proti poslednímu testování, rušení výuky nebo zavření školy není dobré řešení.
Některé školy v Česku fungují kvůli sílící epidemii nakažlivější koronavirové varianty omikron v nouzovém režimu. Podle Luboše Zajíce, prezidenta Asociace ředitelů základních škol, je v části vzdělávacích institucí kritická situace, uvedla ČT. Přestože ředitelé kvůli chybějícím učitelům a zavřeným třídám mají možnost vyhlásit ředitelské volno, stávajících pět dnů, které mají k dispozici na školní rok, už většina vyčerpala. Existují ale i další varianty, jak školy udržet v chodu.
Varianty, aby se školy nezavřely
Po posledním testování ve školách se, podle ministerstva zdravotnictví, potvrdilo PCR metodou 16 627 případů nákazy covidem. To je víc, než dvojnásobek proti minulému týdnu. Nákazu testy zaznamenaly jak u žáků, tak u pedagogů. Žáci, kteří se dostali do rizikového kontaktu s nakaženým spolužákem, musí nastoupit do karantény. V případě, že je covid pozitivní učitel, jde do karantény automaticky celá třída. Podle Zajíce existují způsoby, jak tuto situaci řešit.
„V případě, že učitel ve třídě funguje s respirátorem a dodržuje distanc od žáků, je to bráno jako bezpečný kontakt,“ cituje Zajíce CNN Prima News. Pak by nemusela jít celá třída do karantény, ale pouze pedagog. Školy, které se dostaly do personálních problémů kvůli absenci nakažených učitelů, mají podle něho dvě možnosti. Jednou z nich je vyhlášení ředitelského volna, na které je určeno celkem 5 dní. Většina ředitelů si ho však vybrala při minulé vlně epidemie.
Návyky žáků jsou narušené
„Další možností je požádat ministerstvo školství o změnu organizace školního roku,“ prohlásil Zajíc s tím, že přibude ještě další možnost. „Školy bude možné převést na distanční výuku. Někteří pedagogové jsou sice v karanténě, ale jsou schopni pracovat, takže bude možnost fungovat i tímto způsobem. Myslím, že je vhodnější,“ dodal. Pokud by většina učitelů nemohla v karanténě pracovat, bylo by možné nově využít dalších 10 dnů ředitelského volna.
Zavírání škol a rušení výuky nejsou podle Zajíce ideální. „Jsou narušeny sociální vazby a návyky žáků, kteří vypadli z běžného režimu,“ řekl. „Naštěstí nejsme v takové situaci, jakou jsme zažívali loni, tedy totální lockdown, kdy děti byly hromadně doma. Ještě víc než akutní průběh covidu, byť máme takové případy, se na nich podepsal totální lockdown, a to jak na psychice tak režimu,“ dodala Alena Šebková, předsedkyně Odborné společnosti praktických dětských lékařů.