V roce 2022 si Češi připlatí téměř za vše. Nejen elektřina a plyn, zdražilo i oblečení a obuv

Nákup letního oblečení nebo třeba letního obutí na auta letos vyjde několikanásobně dráž. Podíl na tom má i válka na Ukrajině.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Podle Deníku v březnu cena oděvů meziročně stoupla o pětinu. Statistiky uvádějí, že například dívčí sukně je oproti roku 2021 až o 25 procent dražší. Dámy si letos za plavky připlatí téměř o třetinu. Nejvíce se však ceny zvedly u dětských zimních bund, a to o skoro 63 procent. Zdražení ale podle Deníku pocítí i majitelé aut.

Jsme závislí na dovozu

Důvodů, proč jsou teď oděvy tak drahé, je podle Deníku několik. Kromě dražších materiálů a rostoucích cen energií se do ceny promítají také zvyšující se náklady na dopravu. Jiří Česal, který je výkonným ředitelem Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu, pro Deník uvedl, že až 90 procent oděvů se do Česka dováží z ciziny. „Někdy vázne doprava a samozřejmě proto roste i cena, a firmy se s tím musí nějakým způsobem vyrovnat,“ vysvětlil.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Oblečení v obchodě

Podobná situace je dále dle Deníku také u cen obuvi. Za nové boty si lidé oproti loňsku připlatí o 15,4 procenta. Zákazníci si během covidu podle Deníku oblíbili nákupy přes internet, což zůstává i nadále. „Z pohledu četnosti nákupů patří móda dlouhodobě mezi nejpopulárnější kategorie zákazníků on-line obchodů,“ potvrdil Deníku Jan Vetyška, který je výkonným ředitelem Asociace pro elektronickou komerci.

O čtvrtinu dražší pneumatiky

Zdražování pocítili také majitelé aut. Zvedly se nejen ceny pohonných hmot, ale také pneumatiky výrazně podražily. Podle Českých novin šoféři tento rok zaplatí za sadu letních nebo celoročních pneumatik v průměru 7908 korun, to je asi o 748 korun více než minulý rok. Situace se dle Českých novin zřejmě nezlepší ani na podzim, kdy by se mohly zvyšovat ceny kvůli nedostatku sazí, které se dovážely také z Ruska a Ukrajiny.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Pneumatiky

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je z Ruska více než třetina sazí, které celosvětově gumárenský průmysl využívá. „Saze jako plnivo do kaučuku prodlužují životnost pneu, zvyšují odolnost vůči opotřebení a zlepšují přilnavost k povrchu. Tvoří zhruba čtvrtinu hmotnosti pneumatiky. Ruské saze jsou tradičně velmi levné. Kvůli válce na Ukrajině, sankcím a odvetným krokům Rusku se ale nyní výrobci musejí poohlížet jinde,“ uvedl pro Události247.

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články