Ministerstvo školství nadaným dětem nefandí. Chystaná vládní novinka ve školách zaskočí nejednoho rodiče

Ministerstvo školství plánuje revizi rámcových vzdělávacích programů. Vzdělávací obsah by se měl rozdělit na jádrový a rozvíjející.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Resortu školství se na konci června ujal po rezignaci Petra Gazdíka další zástupce STAN Vladimír Balaš. Kritika k jeho osobě směřuje především kvůli jeho vzdělání mimo obor. Jak v rozhovoru pro server Aktuálně prohlásil ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže na ministerstvu školství Michal Černý, i ministrova znalost mezinárodního práva může být k velkému prospěchu. Za největší výzvu pro nového šéfa resortu považuje revizi rámcového vzdělávacího programu.

Zvýšení motivace dětí

Jak je uvedeno na stránkách ministerstva školství, revize pro připomínkování navrhuje, aby se vzdělávání zaměřilo na rozvoj klíčových kompetencí dětí tak, aby jim byl nabídnut modernizovaný vzdělávací obsah a nově pojatá průřezová témata. Černý pro web Aktuálně také uvedl, že za důležité v rámci revize považuje rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrový a rozvíjející. Jádrový obsah má zvládnout každý žák. Kvůli tomu ale musí dojít ke změně.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Dívka na školní chodbě

„Musíme jádrový obsah oproti současnému učivu redukovat, protože se ukazuje, že současný vzdělávací obsah velké procento žáků nezvládá, jenom jim ho někdo odpřednáší,“ uvedl ředitel odboru základního vzdělávání pro server Aktuálně. V praxi by to mělo vypadat tak, že jádrový obsah budou muset zvládnout všichni žáci. Těm nadanějším pak budou školy povinné nabídnout rozvíjející obsah. „Každý žák by měl mít šanci se rozvíjet v tom, na co je nadaný, co je pro něj důležité, částečně si volit obsah svého vzdělávání,“ uvedl pro server Aktuálně Černý.

Zaznívá i kritika

Tímto způsobem by se podle něj zvýšila spoluzodpovědnost žáků na vlastním vzdělávání. Přispět to má k větší motivaci dětí. Jak ale upozorňuje web Eduin, ani vymezený jádrový a rozvíjející obsah nevytvoří dvě průměrné skupiny žáků. Učitelé se tak stejně budou muset vypořádat s těmi dětmi, které potřebují prvky individuální výuky. Rozdělení vzdělávacího obsahu do dvou úrovní nezaručuje také lepší přístup učitelů k různě nadaným žákům, jak dále píše web Eduin. Není ani zatím jasné, jak by celé rozdělování žáků probíhalo.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Vzdělávání

Černý pro web Aktuálně zmínil rozdělení tříd v určitých hodinách. „Jednu hodinu bude celá třída společně pracovat na jádrovém obsahu, v druhé hodině se může třída rozdělit na skupiny, každá skupinka může dělat něco jiného,“ vysvětlil svou představu. Vše tak nasvědčuje tomu, že se budou dělit na ty chytřejší a méně chytré. Ředitel odboru základního vzdělávání to ale odmítá. „Neříkám, že žáci nebudou na některé hodiny rozděleni podle „výkonnosti“, ale rozhodně to není tak, že se spolu vůbec nebudou učit,“ uvedl Černý pro web Aktuálně.

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články