Čtyři pětiny internetových obchodů, které ve třetím čtvrtletí kontrolovala Česká obchodní inspekce, porušily zákon.
Nakupování na internetu má několik výhod. Lidé nemusí nikam chodit, mají velký výběr zboží a ceny většinou bývají lepší než v kamenných obchodech. Online nákupy ale mají také svá rizika. Může se například objevit podvodný e-shop, který se třeba snaží napodobovat ty už existující a známé. Psal o tom web Jak na internet. Problémů je však mnohem víc.
Některé obchody poskytují nepravdivé informace
Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách internetového obchodování. „Provedeno bylo 177 kontrol. Porušení právních předpisů naši inspektoři zjistili v 80 procentech z nich. Také ve 3. čtvrtletí tohoto roku přetrvávají nedostatky především u poskytování kompletních informací o prodávaných výrobcích. V některých případech se obchodníci uchýlili i k nekalé obchodní praktice,“ řekl k tomu pro Události247 ředitel inspekce Jan Štěpánek.
V 75 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace. Inspekce o tom informuje na svém webu. V 63 případech použil vůči spotřebiteli klamavé konání ve smyslu poskytování nepravdivých informací nebo informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím a právech spotřebitele, informují dále inspektoři. V 53 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, kdy prodávající spotřebiteli neposkytnul podstatné informace o výrobku nebo službě.
Pokuty jsou skutečně vysoké
Nejvyšší pokutu uložili inspektoři společnosti Kovonástroje, s. r. o., která prostřednictvím internetových stránek mimo jiné prodávala respirátor FFP2/KN95, model 9052A, který ze zákona nemohl být vůbec prodáván na tuzemském trhu, protože nebyl opatřen značkou shody CE. Psal o tom web Novinky. Součástí sankce 300 tisíc korun jsou podle inspekce také další zjištěná porušení právních předpisů.
Druhou nejvyšší pokutu ve výši čtvrt milionu korun vyměřila inspekce společnosti FINALTY TARGET MEDIA, s. r. o., která provozuje webové stránky mollio. Spotřebiteli podle kontroly jasným a jednoznačným způsobem nesdělila, že se nejedná o takzvaný klasický obchodní model internetového obchodu, ale že jde o zprostředkování prodeje výrobků, kdy prodávajícím je třetí subjekt ze země mimo EU, obvykle z Číny. Tím se dopustila klamavé obchodní praktiky, doplňují Novinky.