Seniorů za volantem přibývá, stejně jako nehod, které podle statistik způsobí. Ve hře je novinka, kterou by mohli splňovat řidiči senioři.
Web AutoŽivě připomíná poslední incident, kdy starší muž za volantem výrazně ohrozil ostatní účastníky silničního provozu. Téměř devadesátiletý senior jel po dálnici D52 s novým vozem zhruba 20 kilometrů v protisměru. Nezastavily ho ani blikající majáky a policejní hlídky, které se pokoušely jeho jízdu ukončit, píše web AutoŽivě. Prohnal se kolem policejního auta zhruba stokilometrovou rychlostí. Bylo velké štěstí, že se nic nestalo. Nakonec až pomoc náhodného svědka řidiče v pokročilém věku zastavila.
Dát přednost je pro seniory problém
„Ani ho nenapadlo, že jede v protisměru,“ cituje web AutoŽivě vyjádření Jindřicha Rybky, šéfa jihomoravské dopravní policie. Přestože tento případ i přes svou nebezpečnost skončil dobře, u ostatních tomu tak nebylo vždy. Podle policie podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod dlouhodobě narůstá, píše web iDnes. Z 19,7 procenta v roce 2012 stoupl na 25,5 procenta v roce 2021. Je ale třeba připomenout, že v tom hraje významnou roli i stárnutí populace, protože senioři v roce 2021 tvořily 20,6 procenta obyvatelstva.
I za volantem je proto čím dál více starších lidí, u kterých se může projevit úbytek psychických i fyzických schopností. Často jsou tak právě senioři těmi účastníky silničního provozu, kteří způsobují nehody. Podle Besipu nejčastěji na křižovatkách, při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost, uvádí iDnes. Starším lidem se totiž mnohem častěji stává, že něco přehlédnou.
Zdravotní prohlídky nemusí stačit
Web AutoŽivě upozorňuje na to, že nedostatek schopností pro řízení dotyčného ale neomlouvá. V popsaném případu mohlo dojít k tragédii, pokud by se stovkou řítící se řidič setkal v protisměru s automobilem jedoucím podobnou rychlostí. Proto zaznívají návrhy, co s tím. AutoŽivě píše o možném označení aut seniorů samolepkou „S“. Povinná by mohla být například pro řidiče nad 75 let. Fungovalo by to stejně jako u nováčků na silnicích, kteří mají automobil označen písmenem „Z“.
Ostatní účastníci silničního provozu si na takový vůz automaticky dávají pozor, protože jsou obeznámeni s tím, kdo řídí. Ministerstvo dopravy ale zjevně o podobném opatření neuvažuje. „Pokud se i řidič senior považuje za řidiče začátečníka, může využít stávajícího označení pro tuto kategorii řidičům,“ uvedl pro Autoživě tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka. Web iDnes také připomíná, že každý motorista starší 65 let musí absolvovat pravidelné lékařské prohlídky. V Česku je zhruba 1,5 milionu řidičů starších 65 let.