V době prudkého zdražování se mnoho domácností upíná ke slevovým akcím, díky nimž potraviny nakoupí výhodněji. Ne vždy ale toto pravidlo platí.
Na sociálních sítích se šíří video, které odhaluje, že slevové akce supermarketů nejsou vždy zcela v pořádku. Web TN připomíná, že například obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla nedávno zvýrazněna také cena u rýže basmati. Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90. V šířícím se videozáznamu je však vidět, že za oranžovou cenovkou se nachází klasická bílá cedulka, na které je úplně stejná cena, informuje web TN. Sleva rýže tak činila 0 procent.
Lidl situaci vysvětluje trvalým snížením ceny
Situaci, kdy nákupní řetězec lákal zákazníky na falešnou slevu, zdokumentoval v jedné pražské prodejně Lidl nakupující Tomáš Brzobohatý. Ze svého zjištění byl velmi zklamaný. „Tohle mě štve,“ napsal k videu, které sdílel na sociální síti TikTok. Jeho příspěvek se stal během několika dnů virálním a získal více než milion zhlédnutí, píše web TN. Řada lidí je z kroku obchodního řetězce znechucená.
S vysvětlením přišel i samotný Lidl. Údajně nemá jít o slevovou akci, ale upozornění na trvalé snížení ceny. „V tomto případě se cena rýže ve stálé nabídce snížila ze 39,90 Kč. Nejedná se o cenu před a po akci. Oranžová barva je použita proto, abychom na novou cenu upozornili,“ cituje vyjádření řetězce web TN. Podle obchodu bude brzy u zmíněné rýže bílá cedulka, kterou si zřejmě pracovníci konkrétní pobočky již nachystali předem.
Nová úprava zákona mluví jasně
Server TN připomíná, že bez takového vysvětlení by se obchodní řetězec Lidl mohl potýkat s problémy. Od ledna letošního roku totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele, která prodejcům ztěžuje uvádění falešných slev. Web Tiscali píše, že obchodníci musí výši akční ceny odvozovat od nejnižší ceny, za jakou produkt prodávali 30 dnů před zlevněním. Povinností je od letošního roku také uvádět u produktu jeho původní cenu.
Jak píše web TN, cílem novinky je ochrana zákazníků před falešnými slevami. Takové praktiky byly dříve běžnou praxí některých obchodníků. Nové nařízení má ale také výjimky. Nevztahuje se na potraviny, řezané květiny a další zboží, které rychle podléhá zkáze či má krátkou dobu spotřeby, upozorňuje server Tiscali. Spotřebitel poškozený nekalou praktikou prodejců má pak kromě nároků vyplývajících z občanského zákona také možnost odstoupit od smlouvy do 90 dnů a požadovat přiměřené snížení ceny, dodává web Tiscali.