Objednávání zboží na internetu je pro mnoho lidí častější, než nakupování v kamenném obchodě. Může to s sebou přinést ale i komplikace.
V nákupní horečce u počítače si jsou někteří lidé schopni objednat spoustu věcí na dobírku. V mezičase, než obchod zboží odešle a kurýr ho doveze, si ale často koupi lidé rozmyslí, upozorňuje web dTest. Mnoho objednávajících se totiž domnívá, že je to v pořádku. Nepřevzatá zásilka se přece vrátí zpět odesílateli a tím je vše vyřešeno. S takovým přístupem však mohou lidé narazit. Web dTest píše, že nepřevzetí zboží bez řádného odstoupení od smlouvy nemusí nechat prodávající jen tak.
Zákon mluví jasně
Podle české legislativy je kupující povinen objednané zboží zaplatit a převzít. Samozřejmě má stále právo od smlouvy odstoupit, a to do 14 dnů od převzetí zboží i bez udání důvodu vrátit. Napřed je nicméně nutné zboží převzít a na vlastní náklady poslat zpět prodávajícímu. Nepřevzetí zásilky bez jakékoli informace není odstoupením od smlouvy, jak se mnozí domnívají, uvádí dTest.
„V obchodních podmínkách si e-shopy obvykle vyhrazují, jakým momentem dochází k uzavření kupní smlouvy. Často se jedná o okamžik odeslání objednávky. Uzavření kupní smlouvy má pro e-shop i jeho zákazníka právní důsledky, které si zejména zákazníci často neuvědomují nebo je záměrně ignorují. E-shop si totiž může dát do obchodních podmínek jednak, že má právo na náhradu škody ve výši odpovídající poštovnému a balnému nevyzvednutého zboží, a jednak přiměřenou smluvní pokutu,“ uvedl pro web Shoptet advokát Marek Matěna.
Komunikace je základ
Kupující má o svém rozhodnutí o odstoupení od smlouvy prodávajícího informovat. Pokud člověk jednoduše zásilku nepřevezeme a předpokládá, že je tím celá věc vyřízená, může být nepříjemně překvapen. Nepřevzetím zásilky a nezaplacením dobírky porušuje kupující povinnosti vyplývající z kupní smlouvy, píše dále web dTtest. Prodávající se může domáhat účelně vynaložených nákladů spojených s uchováním věci a požadovat po kupujícím zaplacení skladného.
Není žádnou výjimkou, že objednané zboží lidé nezaplatí a nepřevezmou. Web Shoptet píše, že běžně se vrací zhruba 3 procenta zásilek, některé eshopy nicméně mají až 10procentní návratnost objednaného zboží. Někdy lidé dokonce nepřevezmou i zboží, které již zaplatili. Takové zásilky si mohou lidé poté levně pořídit, jak Události247 psaly v dubnu. Některé společnosti se zabývají tím, že prodávají balíky s nevyzvednutými zásilkami za pár korun. Jedno balení o obsahu 10 až 15 zásilek je možné koupit za 200 korun.