120 000 Kč na stůl, jinak vypadni: Přidrzlí hospodští mají nový trend. Kdo nedá dost velké dýško, ten se v restauraci už nikdy nenají

Mnozí provozovatelé restaurací jsou již ze špatné finanční situace zoufalí. Neváhají proto ani požadovat po svých zákaznících skutečně šílené částky.

i Zdroj fotografie: ŠJů/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Situace gastro podnikatelů se za poslední dobu vlivem řady krizí výrazně zkomplikovala. Nejdříve se jim do cesty postavila pandemie koronaviru a s ní související omezení. Následně jim výrazně ztížily život drahé energie a nyní také inflace, která způsobila celoplošné zdražování. Mnozí lidé také více šetří a na návštěvy restaurací jim už nezbývají peníze. Není se tak čemu divit, že řada restauratérů nastavuje šíleně vysoké ceny, aby se vůbec uživili. Někteří například neváhají ani účtovat si extra poplatky třeba za mytí nádobí, jak informovaly Události247.

Podnikatelé v gastronomii jsou zoufalí

Již v dubnu web iRozhlas informoval o tom, že kvůli vysokým provozním nákladům je v ohrožení existence až poloviny českých restaurací. Velké potíže však trápí nejen provozovatele podniků v tuzemsku. Obdobně tristní situace panuje i v zahraničí. Mnozí se tak uchylují k poměrně radikálním řešením, aby o své výdělky nepřišli. Tento nový trend přidrzlých hospodských ale mnohé zvedne ze židle.

V restauracích budeme nově platit i za to, že po nás umyjí nádobí. 48 Kč navíc zaplatí každý, kdo si objedná jídlo

Příkladem jsou některé restaurace v luxusním letovisku Saint Tropez ve Francii, o kterých informuje deník The Guardian. Mnozí restauratéři se tam jednoduše rozhodli, že ve svých podnicích chtějí pouze majetné zákazníky a hosty si tak začali vybírat. Využívají k tomu přitom velmi kontroverzní metodu. Jako kritérium jim totiž slouží vlastní databáze o tom, jak vysoké výdaje či dýško zde klienti v minulosti zaplatili.

Pokud to vyhodnotí tak, že se jim jejich další návštěva dostatečně nevyplatí, rezervaci v restauraci zákazníkům zkrátka nedají. Další metodou pak je nabízet lidem stůl jen za určitou částku. Podle zkušenosti zákazníků, které cituje web The Guardian tak například mnozí restauratéři požadují, aby zde každý člověk utratil alespoň 1 500 eur. Někteří se rovněž setkali s tím, že obsluha nabízela stůl v restauraci za 5 tisíc eur. V podstatě tak číšník těmito slovy říká, ať mu zákazník zaplatí 120 tisíc korun za stůl, nebo vypadne.  

Povinné spropitné

Takzvané dýško má ve zvyku dávat velká část návštěvníků restaurací. Dosud však neplatilo, že by to byla nějaká povinnost a jednalo se spíše o výraz poděkování a ocenění velmi dobrých služeb. I to se ale mění. Jak totiž dále uvádí web The Guardian, někteří restauratéři spropitné po svých hostech vyžadují. A rozhodně ne nízké. Chtějí klidně i 20 procent útraty, což může být v dražším podniku klidně i několik tisíc korun.

iZdroj fotografie: abcMedia
Mnohé podniky skončily už v průběhu pandemie koronaviru, nyní hrozí zánik dalším. Kvůli vyšším cenám totiž nemají zákazníky

Pokud tak neučiní, klidně se jim může stát, že restaurace jejich rezervaci kvůli výše zmíněnému pravidlu v budoucnu odmítne. Realita je tedy v některých případech taková, že kdo nedá dost velké dýško, ten se v restauraci už nikdy nenají.

Je podle vás v pořádku, aby restauratéři požadovali po svých hostech minimální hranici útraty? Napište nám, co si o tom myslíte

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Daniela Beránková
Autor článku

Daniela Beránková

S praxí z oblasti médií mám letitou zkušenost, především v menších městských periodických časopisech. Editaci textů se věnuji přes deset let. Nyní své znalosti a zkušenosti uplatňuji na Událostech247.

Zobrazit další články