Internetoví podvodníci mají v poslední době žně. I když policie před těmito podvody opakovaně varuje, důvěřivých lidí přibývá.
Upozornili jsme v minulosti na Událostech247 například na rafinovaný podvod, díky kterému se zloději dostali k citlivým údajům řady Čechů. Posílali jim totiž SMS zprávy s informacemi o údajném nezaplaceném dluhu a vyzývali příjemce, aby si zkontrolovali svou exekuci na internetovém odkazu, který jim zaslali. Shromáždili tak jejich osobní a finanční údaje a mohli lidem vybrat jejich bankovní účty.
Policie spustila vzdělávací kampaň
Lidí, kteří věří domnělým bankéřům a pod záminkou nové služby nebo nezaplacené platby jim sdělí citlivé údaje, je čím dál víc. Nepomáhá ani opakované varování policie. Na nejčastější kybernetické podvody je zaměřen preventivní projekt České bankovní asociace #nePINdej!, na kterém Policie České republiky s dalšími subjekty spolupracuje. Klíčovým prvkem kampaně je interaktivní vzdělávací kybertest, který seznámí veřejnost s nejčastějšími kybernetickými podvody a naučí ji, jak jim nenaletět.
K tomu, abyste přišli o veškeré úspory, přitom stačí jediný telefonát. Web Seznam Zprávy popisuje konkrétní případ, kdy se klientovi telefonicky ozval investiční bankéř a nabídl mu vysoké zhodnocení peněz. Stačilo se jen zaregistrovat na finanční platformu a stáhnout si potřebnou aplikaci. Klient pak na účet platformy zaslal půl milionu korun a pak sledoval, jak se jeho úspory zhodnocují. Původní půl milion se zněkolikanásobil. Aby je mohl vybrat, stačilo jen uhradit několik tisíc korun, ze kterých by se pokryly poplatky za obchod a provize makléři.
Podvodníci jsou velmi přesvědčiví
Komunikace mezi klientem a „makléřem“ probíhala několik týdnů. Podvedený muž však neměl ani tušení, že si stáhl program, díky kterému se podvodníci dostali k jeho internetovému bankovnictví, píší dále Seznam Zprávy. Když zjistil, že po odeslání poplatků nic na jeho účet nepřišlo, obratem se znovu ozval jeho falešný makléř a ujistil ho, že jsou peníze na cestě, jen je potřeba platbu přijmout i v internetovém bankovnictví. To už muži došlo, že jde o podvod a obrátil se na svou banku.
Podvodníci podle webu většinou vystupují velmi sofistikovaně. Podvedení klienti uvedli, že s nimi jednali velice slušně a působili fundovaně, komunikace navíc trvala několik týdnů a věděli, kolik peněz má jejich oběť k dispozici. „Tím, že se o tom hodně píše, tak jsem velmi opatrná, navíc toho na účtu stejně moc nemám. S podobnými podvodníky jsem se setkala hned dvakrát, ale tím, jak jsem byla nedůvěřivá, jim docházela trpělivost a začali být nepříjemní. Na začátku však opravdu působili věrohodně,“ popsala Událostem247 Marie Hrušková z Třebíče.