Evropská unie přichází s novým nařízením a tentokrát to odnesou majitelé starých lednic a klimatizací. Ti se svých spotřebičů budou muset zbavit.
Chladnička, která uchová potraviny čerstvé, nebo klimatizace, co v parném létě zajistí příjemný vzduch – tyto běžné vymoženosti moderního života mají jedno společné: fungují díky technologiím, které nejsou zrovna přátelské k planetě. Většina z nás přitom vůbec netuší, co přesně je uvnitř pohání a co to znamená pro klimatickou změnu. No a vzhledem k tomu, jak Evropská unie bojuje v posledních letech proti emisím, musí se spousta věcí změnit. Jednou z nich je pak právě podoba lednic a klimatizací.
Problém s názvem HFC
Každý z nás má doma lednici, ale téměř nikdo se moc nestará o to, co taková lednice dokáže způsobit. V minulosti byly jejich nedílnou součástí freony, tedy chemikálie, které fatálně narušovaly ozonovou vrstvu, nahradily je v posledních desetiletích látky označované jako HFC. Ty na rozdíl od freonů neničí ozon, ale zato přispívají k oteplování Země.
HFC jsou fluorované uhlovodíky, které se řadí mezi takzvané F-plyny. No a právě proti těm se snaží Evropská unie bojovat a v budoucnu je v lednici už nenajdete. Už v roce 2015 například navrhla, aby byly zařazeny do látek regulovaných v rámci Montrealského protokolu.
Jak redakce Událostí247 zjistila, F-plyny dnes spadají pod nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, a to znamená, že jejich množství na trhu se musí co nejdříve snížit. To by měla zařídit nová regulace EU 2024/573, která platí již od roku 2024. Cílem Evropské unie je pak snížit jejich množství o 80 % – a to nejpozději do roku 2030. Znamená to tak, že v budoucnu budou muset zmizet ze spotřebičů, jako jsou například lednice nebo klimatizační jednotky.
Jak uvádí web Chytrá recyklace, skutečně je to potřeba. „Bezmála 400 gramů freonu, který staré ledničky obsahují, má na naši ozonovou vrstvu obdobný účinek jako emise 4,3 tun oxidu uhličitého. Freon z jedné staré lednice může poškodit ovzduší stejně, jako byste s autem, které má benzínový motor a spotřebu 7 l/100 km, ujeli vzdálenost 27 tisíc kilometrů,” píše v jedné ze svých zajímavostí.
Co bude dál
Zatímco většina vývojářů se snaží upravovat stávající systémy, vědci z Univerzity v Lublani zkouší úplně jiný přístup. Tým pod vedením docenta Jaky Tuška přišel s technologií, která se obejde bez jakýchkoli plynů – a přitom chladí. Základem je slitina kovů známá jako Nitinol, která mění v lednici svou teplotu v závislosti na mechanickém namáhání. Když se stlačí, ohřeje se, a při uvolnění se ochladí. Tento jev se nazývá elastokalorický efekt.
Tato technologie se zatím testuje ve výzkumných laboratořích a její komerční nasazení je otázkou příštích 5 až 10 let. Projekt má podporu z evropských grantů – např. prostřednictvím iniciativ jako SUPERCOOL, SMACool nebo E-CO-HEAT. Výzvou teď bude nejen zefektivnění systému, ale i přesvědčení výrobců a spotřebitelů, že je čas na změnu. Pokud se to podaří, mohli bychom se v budoucnu dočkat lednic a klimatizací, které fungují bez jediného gramu škodlivého plynu. Otázkou však je, na kolik tato technologie vyjde. Je zde totiž možnost, že si za zmíněné spotřebiče v budoucnu budeme muset připlatit.
Co si o tomto nařízení myslíte?


