Máte staré dieselové auto? Pak je dost pravděpodobné, že se do některých metropolí nepodíváte. Diesely tam mají zákaz vjezdu.
To si tak jedete na dovolenou, dorazíte do své plánované destinace a rázem vám napaří pokutu a pošlou vás zpět do Česka. Proč? Protože řídíte auto se vznětovým motorem a jezdíte na naftu. Zní to bizarně či nesmyslně? Možná, ale je to krutá realita. Státy Evropské unie, ale i mimo ni bojují za snížení emisní stopy a zakazují řidičům starších vozidel jezdit do některých měst. Když tento zákaz porušíte, budete si muset připravit peněženku.
Auta s dieselovým motorem mají smůlu
Dieselová auta ještě před pár lety vládla evropským silnicím, dnes se však stále více stávají nežádoucím hostem. Jak již redakce Událostí247 zmiňovala, v mnoha městech už nemají dieselová vozidla do center přístup. A to ani ta relativně nová. Po celé Evropě vznikají nízkoemisní zóny, které mají jediné poslání – zlepšit ovzduší a chránit zdraví obyvatel. A omezení se netýkají jen samotných motoristů, mění se celý přístup k městské mobilitě.
Jednou z takových zemí, která zavedla nízkoemisní zóny, je například Itálie. Ta v celkově čtyřech regionech omezuje či přímo zakazuje vjezd vozům s dieselovým motorem, a to konkrétně těm, které nesplňují normu Euro 6 a vyšší. Konkrétně se tedy jedná o vozidla, která jsou starší více než 10 let. Zákaz vjezdu se týká regionů Benátsko, Lombardie, Piemont a Emilia-Romagna a platí v určitých hodinách. Zákaz přitom začne platit už od října roku 2025.
V případě, že se do těchto zmíněných regionů i přesto rozhodnete se svým vozem podívat, musíte počítat s následky. V případě, že se jedná o první prohřešek, pak na vás bude čekat pokuta ve výši 4 200 Kč. Pokud však budete zákaz vjezdu porušovat opakovaně, může vám dokonce být uložen zákaz řízení na jeden měsíc. Itálie ale není rozhodně jedinou zemí, která začala omezovat majitele dieselových vozidel.
Další ze zemí, která bojuje proti starším dieselovým vozidlům, je například Německo. Tam byl už v roce 2019, konkrétně ve Stuttgartu, zaveden zákaz pro vozy Euro 4 a starší. Následovala města jako Mnichov nebo Darmstadt. Mnohem tvrdší pravidla pak platí ve Španělsku a Francii, konkrétně pak v Madridu a Paříži. Francouzská metropole se opírá o systém emisních nálepek Crit’Air. Od roku 2024 už mají dieselové vozy bez výjimky zakázán vjezd do centra města – vyjma těch, které splňují nejpřísnější emisní kritéria.
Zemí stále přibývá
Španělský Madrid postupuje metodou postupného zpřísňování v rámci programu Madrid 360. Vedle omezení pro jednotlivé kategorie dieselů město masivně investuje do rozvoje veřejné dopravy, elektrifikace autobusů a podpory elektromobilů. Výjimky pro rezidenty byly zúženy, což nutí i místní obyvatele k výměně vozidel. Stejnou metodu pak volí i Brusel, kde nízkoemisní zóny platí už od roku 2018. Ostatní metropole pak rozhodně nezůstávají pozadu. Například Amsterdam chce do roku 2030 zcela vyloučit vozidla produkující emise.
Pro majitele starších dieselů to znamená jediné – do velkých metropolí se se svým vozem pravděpodobně už v budoucnu nepodívají, a pokud ano, tak za cenu vysoké pokuty. Třeba v Bruselu si už teď můžete vysloužit pokutu 350 eur (přibližně 8 700 Kč). Cíl je jednoznačný – donutit majitele starších vozů k přechodu na ty elektrické. Přechod samotný však není snadný, a zvlášť pro domácnosti, které si nové vozidlo nemohou dovolit. Bez státní podpory pak hrozí, že se z ekologické reformy stane sociální problém.
Co si o tom myslíte?


