„Katastrofa,“ řekla jedna ze zákaznic. Obchody se rozhodly některým lidem zamlčet slevy

Papír podražil a obchody na to reagují. Omezují totiž tištěné letáky, v některých případech se jejich vydávání zastavilo úplně.

i Zdroj fotografie: Shadster / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Náklady na papír a tisk se meziročně zvýšily zhruba o polovinu. Působí i další faktory, jako ceny energií, snížené kapacity dopravců a už delší dobu také ochrana životního prostředí. Psal o tom už dříve web Novinky. Tištěné letáky s akční nabídkou se už loni rozhodl zcela zrušit nábytkový řetězec Asko Nábytek, který je vydával každých 14 dní. Řetězce chtějí zákazníky naučit více chodit na jejich internetové stránky a používat aplikace, doplňují Novinky.

Lidl nic takového neplánuje

Na online letáky už částečně přešel například i další prodejce nábytku Jysk. Drogerie dm má svůj e-shop a aplikaci se speciálními nabídkami, píší dále Novinky. Nedávno šetření oznámil také řetězec Tesco. Na místo masové distribuce tištěného média se chce soustředit na projekt Clubcard a zvýhodněné ceny pro členy. „Chceme být co nejefektivnější a raději investovat do našich zákazníků v podobě Clubcard cen a jiných Clubcard benefitů tak, aby vždy ušetřili,“ řekla Událostem247 marketingová ředitelka společnosti Zuzana Grinčová.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
K podobnému opatření přistupují obchodní řetězce i na Slovensku

Odklon od letáků souvisí podle společnosti Tesco se závazkem být šetrnější k přírodě, psal o tom web Kupi. Nabídky z papírových letáků zákazníci podle Kupi mohou nadále sledovat v digitálním letáku, který je k dispozici přes aplikaci Clubcard, nebo na webu itesco.cz. Lidl považuje letáky za velmi důležité. „Využíváme samozřejmě i ostatní kanály. Televizní, rozhlasová reklama ani reklamní materiály v prodejně však neposkytují takový prostor. Letáky jsou tak jedním ze stěžejních nosičů našich prodejen,“ řekl Událostem247 mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Senioři se bojí, že už se ke slevám nedostanou

Z toho, že se už nedostanou k akčním nabídkám, mají strach především někteří senioři, kteří nemají často přístup k internetu, nebo se v hledání na webech neorientují. Výhodné nabídky tak budou některým lidem ze stran obchodů zamlčeny. „Já mám prohlížení letáků kromě sledování slev i jako zábavu. Vždycky si tam zaškrtám, co budu kupovat. Chytrý telefon nemám a počítač taky ne. Takže pokud bude s letáky konec, tak to pro mě bude znamenat katastrofu,“ řekla Událostem247 zákaznice Františka Málková z Hodonína.

iZdroj fotografie: abcMedia
Kvůli válce na Ukrajině loni zdražil papír, což částečně snížilo i objem vydávaných knih. Kamenné obchody toho ale využily k úsporám na tisku letáků

I přesto však v poslední době oblíbenost online letáků se slevami narůstá. Potvrzuje to návštěvnost webu Akční ceny, kde oproti loňsku vyhledává letáky se slevami o deset procent více lidí. „S rostoucí inflací se mění i nákupní zvyklosti spotřebitelů. Uživatelé webu vyhledávají v akci výrazně více základní potraviny,“ cituje web iDnes produktového manažera webu Gjursese Siderova.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články