Před dovolenkovou sezónou se zaplňují autoservisy. Lidé si chtějí před nejen cestami za odpočinkem nechat svá auta prověřit.
V poslední době zájemci čekají několik měsíců nejen na nová auta, ale také na opravy těch stávajících. Upozornil na to web TN. Problém je v tom, že autoservisům schází náhradní díly. Kromě války na Ukrajině je na vině také přechod na elektromobilitu. Automobilky proto omezují výrobu dílů pro auta s klasickým pohonem, dodává web. ,,Já se do servisu nemůžu dostat už 12 dní, a to chci jen zkontrolovat motor, svítí mi kontrolka,“ říká Událostem247 Josef Pustějovský.
Nevím, kdy budu zase jezdit, říká zákazník
„Mám 20 let staré BMW řady 3, pokazila se mi automatická převodovka. Tím pádem jsem bez auta. V servisu, kam jezdím roky, mi řekli, že si na tento typ musím několik týdnů počkat. Jak dlouho a proč, to mi neřekli,“ uvedl pro Události247 Martin Straka z Břeclavi. „U některých značek a některých dílů se může čekat až tři čtvrtě roku. Nejčastější jsou třeba řídící jednotky,“ cituje TN automechanika Františka Harlase.
Problém s dodávkami autodílů naštěstí není plošný. Řada servisů stále dokáže dodržet obvyklé čekací lhůty. Psal o tom web Autosalon. Například servis Louda Auto dokáže většinu servisních požadavků u 13 značek, které má v nabídce, vzhledem k navýšeným servisním kapacitám, uspokojit do jednoho týdne, píše dále web s tím, že pouze výjimečně se může doba opravy prodloužit, a to kvůli nedostatku některých náhradních dílů.
Vedou Škodovky a dieslové motory
Kvůli inflaci se navíc ceny ojetých aut podstatně zvedly, psal o tom web Deník. Škoda Octavia, která patří mezi nejprodávanější značky v českých bazarech, za poslední rok podražila o 5,84 procenta na průměrných 299 544 korun. Škoda Fabia je oproti roku 2022 dražší dokonce o 6,55 procenta. Cena Volkswagenu Golf se pak zvýšila o 7,17 procenta. Nejvíce ze všech šla nahoru cena u vozu Kia Ceed, dokonce o necelých 9 procent, dodává web.
Kvůli cenám nafty se také zvýšila poptávka po autech s dieslovým motorem, upozornil web Aktuálně. Na naftu v poslední době jezdí 65 procent nově pořízených firemních aut. Běžní zákazníci volí tento typ motoru v 46 procentech, živnostníci pak pouze v 38 procentech případů. Auta, která jezdí na naftu, v tomto roce zakoupilo 46 procent zákazníků. Během posledních let se tak jedná o pokles v řádu jednoho procenta, dodává Aktuálně.