Aby Rusko mohlo na Ukrajině udržet ofenzivní povahu operace, musí doplnit zásoby. Myslí si to Pavel Crhonek z Centra bezpečnostních a vojenskostrategických studií Univerzity obrany.
Podle dostupných zdrojů má ruská armáda při postupu na Ukrajině problémy právě kvůli logistice. Pavel Crhonek ČT24 řekl, že je dlouhodobě budována spíše s ohledem na „aktivní obranu“. I když má vysokou schopnost bojovat na vlastním území nebo blízko svých hranic, chybí jí schopnosti podporovat trvalou pozemní ofenzivu bez operační pauzy.
Železnice není bezpečná
Toto tvrzení navíc podporuje několik faktorů. Tím prvním je to vysoká závislost ozbrojených sil na železnici. „Rusko je jedinečné v tom, že má železniční brigády a z logistického hlediska jsou ruské síly vázány na železnici od továrny po armádní sklad. Žádný jiný evropský národ nevyužívá železnice v takové míře,“ vysvětlil Crhonek pro ČTK. V neprospěch využití železnice k zásobování hovoří především její vysoká zranitelnost, jak se přesvědčili už Němci za druhé světové války.
Druhým faktorem v neprospěch logistiky ruských jednotek je jejich velikost a množství. Schopnosti logistických jednotek jsou nižší, než je běžným standardem v NATO. Z toho plyne omezená možnost přepravy materiálu, ať už munice, pohonných hmot nebo potravin. S využíváním těžké techniky, jako je dělostřelectvo a raketová nebo tanková technika, se množství přepravovaných zásob k zabezpečení podpory ofenzivních sil navíc dramaticky zvětšuje.
Pokulhává i ruská taktika
Jako třetí fakt Crhonek označil taktiku ukrajinských sil, které se zaměřují právě na ničení logistických a zásobovacích konvojů. „Již z povahy působnosti zásobovacích vozidel, která ve valné většině nejsou obrněná, navíc přepravující vysoce explozivní nebo hořlavé materiály, představují obecně v každém konfliktu ‚snadný‘ cíl,“ uvedl. Jako další faktor uvedl zásobování palivem a vodou, kdy každá ruská logistická brigáda má pro tyto účely takzvaný taktický potrubní prapor.
Ty sice mají podle Crhonka nižší propustnost než stejné jednotky v NATO, ale mohou být rozmístěny do několika dnů po obsazení nového terénu. Do té doby jsou pro operační zásobování potřeba právě nákladní auta s pohonnými hmotami. „Je otázkou, jakým způsobem lze tyto schopnosti uplatnit právě na Ukrajině vzhledem k již zmiňované zranitelnosti a povaze ofenzivního způsobu vedení konfliktu ze strany Ruska,“ uvedl Crhonek.
Pavel Havlíček z Asociace pro mezinárodní otázky Událostem247 potvrdil, že železnice je pro ruskou armádu velmi důležitá právě z hlediska logistiky. „Dává to smysl z hlediska geografie. Rusko je obrovská země a přesouvat jednotky z dálného východu až do západního vojenského okruhu a dále, je něco, co vyžaduje nesmírné kapacity. V Rusku, kde kromě letecké dopravy v podstatě žádný jiný způsob dopravy, kromě železnice, tak je to naprostou nutností pro rychlé přesuny ruských ozbrojených sil.“