ČOI testovala naftu po republice: Tři vzorky mohou nenávratně poškodit auto. Prodejci je přitom vesele prodávali

Inspektoři České obchodní inspekce se opět zaměřili na kvalitu pohonných hmot, které mohou řidiči natankovat na čerpacích stanicích.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Kontroly proběhly letos v březnu. Inspekce byla úspěšná a našla hned tři závadné druhy nafty. Informovala o tom na svém webu. Uvedené vzorky nevyhověly v jakostním parametru „bod vzplanutí,“ kdy naměřená hodnota tohoto jakostního parametru v jednom případě byla 40,5 °C, ve dvou dalších případech 45,5 °C. Minimální hodnota je přitom 53 stupňů. Při dlouhodobém tankování takto nekvalitních paliv hrozí i poškození motoru.

Kdy už hrozí nebezpečí

Norma nám přesně stanovuje co máme hledat. V okamžiku, kdy jsou hodnoty mimo limit, tak pokud to není o moc, nemusí to vyloženě znamenat poškození motoru. Pokud se ale ta hodnota bodu vzplanutí výrazně liší, třeba při méně než 20 či 30 stupňů Celsia, pak už může dojít k nebezpečí poškození motoru. Především v tom případě, že by šofér nekvalitní palivo tankoval delší dobu,“ řekl Událostem247 mluvčí České obchodní inspekce Jiří Frölich.

iZdroj fotografie: ČOI
I když kvalita pohonných hmot je v Česku všeobecně na vysoké úrovni, Česká obchodní inspekce (ČOI) neustále uděluje pokuty za palivo, jehož parametry neodpovídají normě

Celkem kontroloři v březnu odebrali 247 vzorků pohonných hmot, z toho tři vzorky nafty nevyhověly stanoveným jakostním požadavkům, píše ČOI na webu. Inspekce uložila letos v březnu v jednom případě zákaz prodeje pohonných hmot, které nesplňovaly požadavky na jakost. Opatření bylo vydáno na 11 261,71 litrů pohonných hmot v hodnotě 396 412 korun. Není to navíc zdaleka poprvé,kdy řidiči do svých aut natankovali nekvalitní palivo.

Nekvalitní palivo na benzínkách není výjimkou

Loni v srpnu Události247 informovaly, že ČOI odhalila dva závadné vzorky motorového benzínu a další dva motorové nafty. Mluvčí inspekce Jiří Fröhlich pro Události247 vysvětlil, jak kontroly probíhají. „Inspektor jako anonymní řidič natankuje do kanystru, pak jde zaplatit a prokáže se průkazem inspektora ČOI. Kanystr se pak musí zapečetit a výsledek do druhého dne zpracuje laboratoř,“ říká Frölich.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Česká obchodní inspekce monitoruje kvalitu pohonných hmot od pololetí roku 2001

Už dříve také Česká obchodní inspekce při svých kontrolách čerpacích stanic narazila na tu, kde nafta obsahovala padesátinásobné množství vody, než jaké připouštějí normy. Psal o tom web Český rozhlas. Podle inspekce se však nejednalo o systémové porušení, ale o technickou závadu u prodávajícího. Nedávno dostal za prodej nekvalitní nafty rekordní pokutu 2 miliony korun obchodní řetězec Globus, připomíná web Peníze. ,,Tankoval jsem tam plnou nádrž, ale naštěstí se mi nic na autě neprojevilo,“ řekl Událostem247 Jan Machata z Brna.

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články