V Česku by už brzy mohli usednout za volant i nezletilí. Počítá s tím chystaná novela zákona o silničním provozu

V některých evropských státech je výuka řidičů do 18 let běžnou praxí. Českou republiku tato změna zřejmě teprve čeká.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Už za pár měsíců by podle serveru Deník mohli začít novelu projednávat zákonodárci. Ministerstvo dopravy chce začínajícím řidičům umožnit sednout za volant o rok dříve, informuje o tom Deník. Podmínkou ovšem bude, že budou jezdit pod dohledem zkušenějšího mentora. Cílem je lepší výchova mladých řidičů a zároveň méně dopravních nehod, uvádí Deník.

Nejvíce rizikoví jsou teenageři a senioři

Podle policejních statistik mladí řidiči, kteří nejezdí ani pět let, zavinili z 99 tisíc nehod pětinu, píše Deník. Podle ministerstva dopravy je řada dopravních nehod způsobena nedostatkem zkušeností začínajících řidičů. Přítomnost mentora jim podle resortu dopravy může pomoci osvojit si správné návyky za volantem, uvádí Deník. Ze statistik dopravní nehodovosti vyplývá, že existují dvě základní rizikové skupiny řidičů. Tou první jsou mladí do 25 let, druhou skupinu tvoří senioři. Všímá si toho web Auta.

iZdroj fotografie: Pixabay
Řidičský průkaz

Podle statistiky České asociace pojišťoven způsobí dopravní nehodu zhruba každý pátý řidič ve věku 18 let. Riziko dopravní nehody je skoro 2,5x vyšší u řidičů do 24 let, než je průměrná nehodovost v Česku, pokračuje server Auta. Statistiku doplňuje dopravní policie, podle které asi 133 smrtelných nehod ročně mají na svědomí řidiči do 30 let a téměř za 18 procent všech nehod způsobí řidiči s méně než pětiletou praxí, píše web Auta. Mladší řidiči se za jízdy také nechají spíš rozptýlit a mnohem častěji řídí s mobilem v ruce, uvádí Deník.

Mentor musí splňovat přísné podmínky

Výhodou chystané novely pro začínající řidiče je podle expertů vyšší počet hodin strávených za volantem. „Většina mentorů budou podle předpokladů rodiče a mladí řidiči se tak dostanou i na silnice mimo běžné trasy autoškol. Naučí se jezdit v různých ročních obdobích a za rozdílných povětrnostních podmínek. Ujedou také delší cesty, třeba i po dálnicích ve vyšší rychlosti. Poznají tak skutečný provoz a získají cenné zkušenosti. V autě navíc nebudou u spolujezdce pedály, jako ve voze autoškoly,“ řekl Událostem247 dopravní expert Roman Budský.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Příprava na testy

Novinka se líbí také učitelům autoškol. „V sousedním Německu či Rakousku, kde už takovýto systém vzdělávání řidičů funguje, se zapojuje dobrovolně zhruba 30 procent rodičů,“ řekl Deníku předseda Asociace autoškol České republiky Aleš Horčička. Mentor bude muset mít řidičský průkaz nejméně deset let a žádný záznam v bodovém rejstříku, pokračuje Deník. Navíc v posledních pěti letech před tím, než se stane mentorem, nesmí mít zákaz řízení. Výhodu naučit se řídit od zkušenějšího mentora budou mít pouze sedmnáctiletí, dodává Deník.

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články