EU přišla s novým nařízením: Už od 1. ledna 2026 se ve spoustě vozidel změní ovládací prvky v interiéru
Řidiči si za poslední roky zvykli na dotykové panely v interiéru vozidel. Teď si ale budou muset zase odvyknout, ovládací prvky se budou měnit.

Obsah článku
Vzhledem k technologickému posunu a modernizaci není žádné překvapení, že spousta nových vozů má dnes místo klasických tlačítek dotykové panely. Ty jsou pro řidiče častokrát příjemným prvkem. Místo mačkání několika tlačítek se stačí jen párkrát dotknout displeje a člověk si během pár sekund nastaví klimatizaci nebo přepne rádio. Jenže ačkoliv se tyto displeje jeví jako skvělí pomocníci, ubírají pak na bezpečnosti. A to Evropská rada pro bezpečnost dopravy vnímá jako zásadní problém.
Displeje a jejich bezpečnost
Desítky výzkumů i testů ukázaly, že dotykové displeje mohou řidiče při jízdě výrazně rozptylovat. Místo aby sledovali dění na silnici, věnují pozornost hledání správné funkce v menu infotainmentu. Jen nastavení klimatizace u některých automobilů s dotykovým panelem zabere více než třicet sekund. Přitom u automobilů s klasickými ovládacími prvky stačí pouze otočit knoflíkem.

Odborníci si proto již v roce 2022 vzali na paškál dvanáct různých automobilů. Zajímalo je, jak dlouho u nich trvá provést čtyři základní úkony, jako například nastavení klimatizace nebo změnu rádiové stanice. Výsledky testu byly překvapivé. U automobilů s dotykovými panely zabraly zmíněné úkony někdy až čtyřicet sekund. Naopak u těch s klasickými tlačítky to zabralo jen několik sekund. Otázkou dopadu dotykových obrazovek v automobilech se proto začal zabývat i Evropský parlament. Výsledkem je úprava protokolů Euro NCAP, které začnou platit již 1. ledna 2026.
Nové nařízení EU
Už na začátku roku 2026 začnou platit nové protokoly Evropského programu pro hodnocení nových automobilů. Výrobci, kteří budou chtít získat plné hodnocení v rámci bezpečnosti (5 hvězdiček), se budou muset vrátit ke klasickým manuálním ovládacím prvkům. Podle připravovaných pravidel budou muset vozy disponovat manuálními ovladači k ovládání stěračů, klaksonu, výstražných světel, blinkrů a nouzového volání. Seznam se ale jistě bude rozšiřovat. A jak to ovlivní řidiče?

Automobily se nekupují jen kvůli karoserii a výkonu, ale také bezpečnosti. Výrobcům tak na hodnocení Euro NCAP záleží a pokud budou chtít získat plné hodnocení bezpečnosti, pak se budou muset přizpůsobit. Ve výsledku to pak znamená návrat klasických tlačítek a absenci dotykových panelů. Evropské radě pro bezpečnost dopravy jde především o to, aby řidiči mohli rychle a intuitivně ovládat základní funkce, aniž by museli odvracet zrak od vozovky. Od roku 2026 se tak do moderních interiérů vrátí kombinace designu a praktičnosti, která má přispět k vyšší bezpečnosti na evropských silnicích.