Spousta Čechů zbytečně platí za MHD víc, než musí. Stačí dělat tuto věc a ušetříte spoustu peněz
Platíte si hodinové jízdenky jen kvůli tomu, abyste mohli absolvovat jízdu MHD, která netrvá déle než 20 minut? Pak byste neměli platit její plnou cenu.
Obsah článku
Cena jízdenek, například v pražských tramvajích, se odvíjí podle času jejich platnosti. Za třicetiminutovou jízdenku zaplatíte 30 Kč, za devadesátiminutovou 40 Kč a za denní pak 120 Kč. Když cestující, který je povinen zakoupit si jízdenku, pojede tramvají pouze pár zastávek a jeho cesta trvá 10 minut, měl by pak platit celou částku? Některým to může přijít nespravedlivé, a proto se vymyslela chytrá jízdenka, která vám ušetří peníze za jízdu MHD. Jak funguje a kolik stojí?
Chytrá jízdenka
V mnoha městech si zakoupíte jízdenku MHD, která má určitou platnost – buď určenou vzdáleností jízdy, nebo podle času. V nedávné době však města začala zavádět takzvanou chytrou jízdenku, u které vůbec nemusíte tyto dvě věci řešit. Stačí si ji zakoupit, zaplatit platební kartou a systém automaticky zajistí správné jízdné. Za něj se pak strhne celá částka, ale v případě, že jedete kratší trasu, pak se vám část peněz, za kterou jste jízdenku kupovali, vrátí zpět na bankovní účet. Podobný systém funguje například v Brně a nese název Pípni a jeď.
Celý systém funguje jednoduše a cestujícím může ušetřit značnou část peněz. Celé to probíhá tak, že si koupíte jízdenku a chytrý systém automaticky zaznamená přesný čas nákupu. Po prvním „pípnutí“ systém účtuje základní přestupní jízdenku za 25 korun, platnou 60 minut. Pokud se ale cestující při vystupování do 15 minut od nástupu odpípne, jízdné se přepočítá na čtvrthodinovou jízdenku za 20 korun. Jak redakce Událostí247 spočítala, v takovém případě pak může cestující ušetřit i stovky korun měsíčně.
Dejme tomu, že pan Novák jezdí každý den v Brně do práce, která je jízdou tramvají vzdálena od jeho bydliště 15 minut. Každý den proto zaplatí hodinovou jízdenku za 25 Kč, pokud ale tramvaj dojede k jeho práci dříve, pak díky systému Pípni a jeď může ušetřit 5 Kč za každou jízdu. Jízdenku si kupuje na cestu do práce, pak také na cestu z ní. Když pracuje 20 dní v měsíci, jízdenku si nakonec koupí čtyřicetkrát. Kdyby využíval systému Pípni a jeď a jeho tramvaj pokaždé dorazila na místo dříve než za 15 minut, ušetřil by 200 Kč měsíčně.
Jak to funguje
Vyúčtování jízd probíhá každý den po třetí hodině ranní, takže systém počítá vždy v rámci kalendářního dne. Nejde tedy o 24hodinovou platnost od prvního použití, jako je tomu u klasické papírové denní jízdenky – například od úterního poledne do středečního. Pokud pan Novák jel například ve středu do práce a zpět domů tramvají, pak mu ve čtvrtek ve tři hodiny ráno bude na bankovní účet vráceno 10 Kč.
Velkou výhodou tohoto systému je, že cestující nedostává žádnou papírovou jízdenku, nýbrž elektronickou. Nestane se tak, že by ji například ztratil nebo poškodil tak, aby nešly přečíst důležité údaje. Elektronické jízdenky přinášejí nejen pohodlí, ale i větší přehled o výdajích. Cestující se nemusí starat o druh jízdenky, délku platnosti ani o drobné mince. Systém sám pohlídá, aby se náklady držely co nejníže – a navíc eliminuje plýtvání papírem. Je však ale potřeba počítat s tím, že i telefon se může vybít a dokazovat pak revizorovi, že jste si zakoupili jízdenku, pak bude téměř nemožné. Proto si elektronické jízdenky kupujte pouze v případě, že máte jistotu, že se vám telefon nevybije.





