Nová povinná výbava od roku 2026: Tuhle věc budou muset mít všechna auta, řidiči to zaplatí z vlastní kapsy
Už od příštího roku začne v Evropě platit nová povinná výbava, o kterou se musí postarat samotní výrobci aut. Promítne se však do cen vozů.
V dnešní době si řidič sedne do auta a místo desítek tlačítek a knoflíků na něj čeká většinou jeden velký displej. Vzhledem k technologickému posunu to není žádné překvapení, dotykové panely jsou dnes téměř v každém novém autě. No a zatímco řidiči si na ně ve většině případů nestěžují, Evropská komise proti nim začíná brojit. Podle mnoha průzkumů totiž negativně ovlivňují řidičovu pozornost a zvyšují riziko autonehody. V budoucnu se tak s nimi budeme setkávat méně, případně přijdou o některé ze svých funkcí.
Dotykových panelů bude ubývat
Od roku 2026 vstoupí v platnost pravidla, která zásadním způsobem ovlivní podobu palubních ovládacích prvků. Výrobci budou muset do vozidel znovu zařadit fyzická tlačítka pro základní funkce, mimo jiné pro ovládání klimatizace a dalších bezpečnostně důležitých prvků. Desítky výzkumů a testů totiž přinesly zásadní výsledek a to ten, že dotykové displeje akorát řidiče rozptylují. Zatímco provést základní úkony za pomocí klasických tlačítek zabere pár sekund, provést je na dotykovém panelu může podle výsledků testů zabrat klidně až čtyřicet sekund.
Například měření organizace ADAC opakovaně doložila, že pouhé přenastavení teploty vozidla přes infotainment trvá několikanásobně déle než při použití běžného tlačítka. Během těchto sekund automobil ujede i desítky metrů bez plné pozornosti řidiče. Výzkumy Evropské komise došly k podobným číslům a upozornily, že při rychlostech na dálnici může i krátký pohled mimo vozovku znamenat skutečné riziko. A tak zasáhne legislativní opatření, které zamezí ovládání některých funkcí za pomocí dotykového panelu a navrátí jejich původní ovládání – tedy za pomocí knoflíků.
Co to znamená pro automobily a řidiče
Výrobci automobilů budou muset počkat na konkrétní pokyny EU a teprve poté se budou moci uchýlit k úpravě svých modelů. Nejvíce na to doplatí především ti, kteří vsadili na novější technologie a převážně dotykové ovládání funkcí. Úprava modelů by se následně mohla propsat do výsledných cen nových vozů a to by znamenalo jediné – jakmile budou vyšší náklady na výrobu, promítne se to do cen, které řidiči budou platit. Na druhou stranu, návrat klasických tlačítek a knoflíků je krokem k bezpečnosti a za tu se vždy vyplatí zaplatit. A samotní řidiči? Ti, jak redakce Událostí247 zpozorovala, návrat klasických tlačítek kvitují.
„Vůbec mi návrat tlačítek nevadí, ba naopak jsem velmi rád. Dotykové displeje jsou sice fajn, ale než najedete na funkci ovládání, kterou hledáte, nějaký čas to zabere. Jasně, vše je o zvyku a časem to jde rychleji, ale když chcete z jedné funkce přejít na druhou, musíte na samotný displej kliknout hned několikrát. Jsem mercedesovej a když Mercedes oznámil návrat klasických tlačítek, udělalo mi to radost,“ prozradil Událostem247 pravidelný čtenář Josef T. z Českých Budějovic.
Ovládání základních funkcí za pomocí knoflíků a tlačítek se tak stane jakousi povinnou výbavou, o kterou se výrobci budou muset postarat. Nejde však o jedinou změnu v povinné výbavě, která se chystá. Například ve Španělsku budou muset řidiči od 1. ledna následujícího roku povinně s sebou v autě vozit světelný maják V-16. Ten má nahradit klasický výstražný trojúhelník a zamezit řidiči, aby se volně pohyboval po vozovce, kde by ho mohlo srazit auto. Čeští turisté, kteří se vydají autem do Španělska, ho tak budou muset mít povinně ve svém voze.





