Nové druhy křižovatek v ČR: Řidiči si neví rady. Stačí přitom chvíle nepozornosti a policie to vezme do vlastních rukou
Čas od času se na silnicích objeví něco, s čím si řidiči nevědí rady. Ať už se jedná o nové dopravní značky, nebo třeba jízdní pruhy.

Informace o nových nebo málo známých dopravních značkách přináší web Události247 pravidelně. Kdo je totiž nebude znát, může nevědomky porušit dopravní předpisy a od policie tak dostat pokutu. Například zeleně zbarvené směrové cedule a šipky, které jsou označené bílým písmenem N a příslušným číslem. Tyto značky mají pomoci řidičům, aby se vyhnuli dopravním zácpám.
Jde o jinou formu kruháče
Značí totiž trvalé objízdné trasy k nejčastěji kolabujícím nebo opravovaným úsekům dálnic. Narozdíl od navigací, které dnes používá většina šoférů, je povedou po silnicích, které jsou pro dané druhy a intenzitu dopravy vhodné. Řidiči by se proto měli o nové značky zajímat, aby nebyli nepříjemně překvapení. Jak upozornilo Ministerstvo dopravy, nově zaváděné značení náhradních tras je určeno primárně pro osobní auta.

Možná jste se na svých cestách někdy setkali také s takzvanou turbokřižovatkou. Říká se jí také spirálová či spirálovitá a je zvláštním typem kruhového objezdu. Liší se tím, že má dva nebo více jízdních pruhů a jízdní pruhy na okružním pásu jsou uspořádány spirálovitě. Má to zlepšit bezpečnost, kapacitu a plynulost provozu. Tato turbokřižovatka může být vybavena i fyzickými bariérami, třeba obrubníky, které jízdní pruhy oddělují.
Jak taková turbokřižovatka funguje?
Možná jste se s tímto typem kruhového objedu setkali, aniž byste tušili, že jde o turbokřižovatku. Jak Události247 zjistily na webu Ministerstva dopravy, takové typy křižovatek mají například v Brně, třeba u univerzitního kampusu v Bohunicích. Jak praví zákon o silničním provozu, jedná se o kruhový objezd označený dopravní značkou C1. V české literatuře se někdy tyto křižovatky nazývají jako spirálové okružní křižovatky.

Navrhují se především na dopravně významných místních komunikacích a silnicích určených zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu. Největší rozdíl je v tom, že změna jízdních pruhů je na turbokřižovatkách velmi omezená, a je proto důležité, aby řidič najel do správného pruhu a už ho neměnil. Pokud si nejste jistí, jak taková křižovatka vypadá a jak se na ní v autě chovat, můžete se podívat třeba na toto video. Vyhnete se tak případným problémům s policií.