Nový poplatek pro řidiče aut: Budeme platit za každý kilometr, který ujedeme
Někteří řidiči by si mohli v budoucnu za jízdu automobilem připlatit. Chystá se nová daň za ujeté kilometry, půjde o desítitisícové částky ročně.
Vlastnictví elektromobilu stále představuje jednu z nejlevnějších možností individuální dopravy. Řidiči mohou výrazně ovlivnit své náklady – zejména pokud nabíjejí doma a využívají zvýhodněné tarify. V takovém případě je provoz vozu téměř bez nákladů. Jakmile však majitelé elektromobilů začnou pravidelně používat veřejné nabíječky, zejména ty s vysokým výkonem, cena za každý ujetý kilometr prudce roste. A to není vše – když k tomu pak stát zavede ještě daň za každý ujetý kilometr, rázem elektromobil z finančního hlediska až tak výhodný není.
Poplatek za ujeté kilometry
Elektromobily si lidé kupují z mnoha důvodů a jedním z nich je, aby ušetřili – koneckonců, na to má přece každý právo, že? Jenže to se nelíbí některým zemím Evropské unie a to z prostého důvodu – s postupnou elektrifikací vozového parku přicházejí státy o část příjmů, které dříve získávaly ze spotřebních daní z benzinu a nafty. No a tak už pomalu začínají vznikat návrhy na to, jak tento finanční výpadek nahradit. Jednou z možností je pak zavést poplatek za každý ujetý kilometr, který se momentálně projednává například v Anglii.
Britská vláda momentálně připravuje model, aby zajistila, že se i elektromobily budou podílet na financování dopravní infrastruktury. Elektřina je totiž zatížena pouze DPH a tak se britské vládě jeví jako nejlepší možnost zavést poplatek za počet ujetých kilometrů. Podle informací deníku BBC by mohla být sazba stanovena na tři pence za jednu míli. Cesta z Londýna do Birminghamu by tak vyšla přibližně na stokorunu. Redakce Událostí247 spočítala, že kdyby pak stejný poplatek pro elektrická auta byl zaveden i u nás, za cestu z Liberce do Brna by byl řidič nucen platit poplatek ve výši 160 korun.
Jako u záloh na energie
Poplatek by měl v Anglii fungovat stejně jako například u nás platby za vodu a teplo. Jednoduše si odhadnete roční spotřebu (v tomto případě nájezd) a zaplatíte zálohu. Pokud ujedete méně, přeplatek vám vrátí, pokud více, musíte uhradit nedoplatek. Nové zdanění by se podle úvah mohlo dotknout také hybridních automobilů, avšak v nižší výši. Jedním z argumentů je také fakt, že elektrické vozy jsou kvůli své hmotnosti náročnější na kvalitu povrchu silnic.
U nás v Česku najezdí podle ČTK řidiči v průměru 19 155 kilometrů, což je přibližně 12 tisíc mil. Kdyby u nás byl zaveden poplatek ve stejné výši jako v Anglii, pak by řidič elektromobilu musel zaplatit poplatek v celkové výši přibližně 10 tisíc korun za rok. To rozhodně není nic příjemného. Zmíněný poplatek začne v Anglii pravděpodobně platit od roku 2028 a zda se rozšíří do dalších zemí je zatím pouze otázkou. Nutno však podotknout, že nad ním přemýšlí i Švýcarsko, takže kdo ví. Možná se s ním časem setkáme i u nás.





