Jedna z největších firem v automobilovém průmyslu propouští, o práci přijde až 13 000 zaměstnanců
Firmy v automobilovém průmyslu se v posledních letech potýkají s velkými problémy. Některé ukončují činnost, jiné propouštějí tisíce zaměstnanců.

Obsah článku
Automobilkám a firmám zaměřujícím se na podnikání v automobilovém průmyslu se v posledních letech nedaří. Evropský automobilový průmysl se potýká se stále většími problémy, které jsou způsobeny především elektromobilitou a nárůstem konkurence ze strany asijských společností. Stále více firem tak krachuje, případně výrazně omezuje počet svých zaměstnanců. Mezi takové firmy se teď řadí i Bosch, která byla od roku 1897 předním dodavatelem zapalovacích systémů.
Bosch hlásí problémy
Stále více firem podnikajících v automobilovém průmyslu se potýká s problémy. Nedávno to byla například německá firma Kiekert AG, teď se do potíží dostala společnost Bosch. Ta zaměstnávala ještě na konci roku 418 000 zaměstnanců, od roku 2023 přitom propouští ve velkém. V propouštění má navíc firma v plánu pokračovat, a to nejméně do roku 2030, přičemž o práci by do té doby mohlo přijít až 13 000 zaměstnanců. Na vině jsou v tomto případě finanční problémy.

Firma oznámila, že k tomuto kroku přistupuje kvůli nutnosti razantně omezit výdaje a udržet konkurenceschopnost v době, kdy celý evropský automobilový průmysl čelí značným ekonomickým tlakům. „Musíme urgentně pracovat na konkurenceschopnosti v oblasti mobility a dál trvale snižovat náklady. Využíváme k tomu mnoho prostředků,“ uvedl člen vedení Bosch Stefan Grosch.
Problémy má celé Německo
Bosch rozhodně není jedinou firmou, která se v oblasti mobility potýká s problémy. Ba naopak – výrazné škrty dělají i velcí hráči jako Volkswagen. Důvodem je především kombinace rostoucích cen energií po ruské invazi na Ukrajinu a stále silnější konkurence z Číny. V neposlední řadě je na vině elektromobilita. Automobilky vyrábějí elektromobily ve velkém, v Evropě však o ně není tak velký zájem, jak se očekávalo. Výroba se tak zpomaluje a počet zaměstnanců se snižuje.

Výše zmíněný Volkswagen se podobným směrem vydal už v polovině minulého roku, kdy pozastavil výrobu ve dvou ze svých továren. Podobná opatření přijalo i Porsche, které omezilo výrobu a snížilo počet zaměstnanců, aby vyrovnalo ztrátu spojenou s vyššími náklady způsobenými americkými cly. S propouštěním přitom plánuje pokračovat, do konce roku 2029 plánuje vyhodit 1 900 zaměstnanců.