Radary na silnicích. Zjistilo se, jak nedostat pokutu i když náhodou překročíte rychlost. Policie to nevidí ráda
V obcích a městech přibývá radarů jako hub po dešti. Někde jich na krátkém úseku najdeme hned několik.

Události247 informovaly například o tom, že v Říčanech u Prahy je takových vychytralých radarů 66 a každý z nich sleduje sebemenší pohyb vašeho auta. Dá se tak bez nadsázky říci, že řidiči touto obcí jedou doslova krokem, aby do obecní kasy nemuseli přispět ani korunu. Ti, kteří nohu z plynu nesundali, zaplatili na pokutách dohromady několik milionů korun.
V úsekovém měření je šance se pokutě vyhnout
V České republice je měření rychlosti motorových vozidel upraveno zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon stanovuje pravidla pro silniční provoz, včetně podmínek pro měření rychlosti. Tento zákon však neukládá povinnost označit místo měření povolené rychlosti dopravními značkami. Jak uvedlo Ministerstvo dopravy, upozornit řidiče na měření rychlosti je možností, nikoli však povinností.

Používání pasivních radarových detektorů, které pouze upozorňují řidiče na blížící se radar, v Česku zakázáno není. Tato zařízení jsou legální v případě, že nezasahují do činnosti měřících zařízení. Naopak, aktivní rušiče radarů, které blokují nebo narušují signál měřícího zařízení, se používat nesmějí. Existují však způsoby, jak se pokutám vyhnout, i kdybyste povolenou rychlost překročili. Týká se to úsekových měření, ne klasických radarů.
Je potřeba hned zareagovat
Ten totiž vaši momentální rychlost změří v jednom bodě. Úsekové měření však reaguje na průměrnou rychlost. Tato zařízení zaznamenávají čas, kdy vozidlo vjede do měřeného úseku, a čas, kdy ho zase opustí. Na základě těchto údajů se vypočítá průměrná rychlost vozidla mezi dvěma měřícími body. Pokud se tedy stane, že jste řidič překročí povolený limit, systém, nikoli policista, přestupek zaznamená a pokuta hříšníkovi dorazí poštou nebo do datové schránky.

Pokud se tedy chcete pokutám vyhnout, sledujte začátek i konec měřeného úseku. V případě, že jste začátek projeli rychleji, než je povoleno, až do konce měřeného úseku zpomalte, abyste se rychlostním průměru vešli do povoleného limitu. Lepší je samozřejmě povolenou rychlost dodržovat a podobným „trikům“ se raději úplně vyhnout. Radary v Česku mají toleranci – 3 km/h do 100 km/h a 3 procenta nad 100 km/h. Radary musí mít platné typové schválení a každý jednotlivý kus musí být pravidelně kalibrován.