Pracujete v tomto zaměstnání? Možná brzy přijdete o práci, vezmou vám ji nové technologie
Nepracujete náhodou v tomto zaměstnání? Možná o něj v budoucnu přijdete, firmy totiž chtějí stále častěji a efektivněji využívat AI v rámci automatizace.
Může se zdát, že umělá inteligence je výmyslem posledních let, ale opak je pravdou. Pojem umělá inteligence byl poprvé představen už v roce 1956 a od té doby se tento vědní obor formuje do podoby, v jaké ho známe dnes. Umělá inteligence se v posledních letech dostává stále více do popředí a mnozí se právem obávají o své zaměstnání. Ačkoli existují taková zaměstnání, která ani umělá inteligence nenahradí, přibývá těch, do kterých se AI implementuje stále častěji a dokáží zaměstnance připravit o jejich práci. V budoucnu navíc bude ještě hůř, umělou inteligenci chce využívat polovina českých firem.
Umělá inteligence se dere do popředí
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR společně s agenturou IPSOS a Českou spořitelnou zveřejnila nové výsledky rozsáhlého šetření, které mapuje stav domácího podnikatelského prostředí. Firmy hodnotily nejen své finanční zdraví, ale i přístup bank, míru inovací a překážky, se kterými se potýkají. Zároveň se také vyjadřovaly ohledně umělé inteligence a prozradily, jaké plány s ní do budoucna mají.
Průzkum prozradil, že do pěti let hodlá AI běžně využívat 41 procent firem. Jen pro porovnání, loni to bylo 26 procent. Největší zájem o tyto technologie mají podniky s vysokými obraty, které investují do inovací intenzivněji. Úspěch inovací firmy stále častěji měří zejména schopností zvyšovat produktivitu, efektivitu práce a snižovat provozní náklady. S tím vším může pomoci právě umělá inteligence.
Kdo je v největším ohrožení
Profesí, ve kterých mohou zaměstnanci přijít o své místo, existuje opravdu mnoho a ve zkratce se jedná o každé zaměstnání, kde je náplní práce poskytování informací a pomoci, psaní, výuka a poradenství. Podle CNBC jsou v největším ohrožení historici, tlumočníci a překladatelé, průvodčí a palubní personál, publicisté, pracovníci zákaznického servisu, obchodní zástupci prodeje služeb, programátoři strojů, prodejci jízdenek, telefonní operátoři a rozhlasoví moderátoři nebo DJové.
Pokud se AI naučí správně pracovat s informacemi, pak každý, kdo informace ve své profesi poskytuje, může být ve své práci ohrožen. Finanční poradenství, lidé pracující na zákaznických linkách, komentátoři sportovních utkání, ale také dabéři či moderátoři – ti všichni by mohli přijít v budoucnu o práci. Vzhledem k tomu, že automatizaci a zavedení AI plánuje 41 % firem, o své zaměstnání by mohly přijít desetitisíce lidí.





