Nejenom nová, ale i použitá auta zůstanou brzy jenom snem. Jejich ceny letí do astronomických výšin

Zdražování dopadá nejen na potraviny, energie a služby. Dotýká se i ojetých aut. Největší výkyv cen je vidět hlavně u nejžádanějších v Česku.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Web Deník píše, že nejprodávanější auto českých bazarů, tedy Škoda Octavia, se prodává za cenu vyšší o 5,84 procenta. Průměrně se oblíbený vůz prodává za téměř tři sta tisíc korun. Ceny rostou i u dalších značek. Oblíbený Volkswagen Passat v bazarech meziročně zdražil o průměrných 24 327 korun. Na první příčce v meziročním růstu u ojetých automobilů dominuje Kia Ceed, která se v březnu letošního roku prodávala za průměrných 281 601 korun, to je oproti loňsku nárůst o 22 750 korun, což představuje 8,79 procenta.

Pro některé domácnosti jde o příliš mnoho peněz

Není divu, že stále více lidí s pořízením ojetého automobilu otálí. I proto se v roce 2022 meziročně propadl počet prodaných ojetých vozů o více než 13 procent, píše web Deník. Letošní rok by z tohoto pohledu mohl být lepší, protože roste nabídka, upozorňuje web Auto. Největší zájem je aktuálně o vozy staré 10 až 15 let. Přestože loni zdražovaly rychleji než mladší vozy, jsou pro řadu lidí více cenově dostupné. Jejich cena se pohybuje v rozmezí od 115 do 215 tisíc korun, píše web Deník.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Mezi Čechy je nejoblíbenější vůz Škoda Octavia, který dominuje i v inzerci. K dispozici je více než tisíc nabídek

„Cena aut starých od 10 do 15 let meziročně narostla o 14,6 procenta, zatímco cena všech prodávaných ojetých aut bez ohledu na stáří se zvýšila o 11,2 procenta. Průměrná cena vozů v kategorii od 10 do 15 let stáří loni činila 166 000 korun, předloni to bylo 145 000 Kč,“ vysvětlil pro web Deník Marek Knieža, ředitel společnosti TipCars. Pozitivně trh s ojetými vozy ovlivňuje hlavně nárůst počtu ojetin. Web Auto píše, že přibývá i těch, o které je největší zájem. Tedy automobily s cenovkou do 200 tisíc korun.

Lidé by si s koupí měli pospíšit

Už za pár měsíců může být situace zase jiná. „Letošní růst počtu ojetých aut zvyšuje konkurenci mezi jednotlivými obchodníky. Otázkou samozřejmě zůstává, jak dlouho to vydrží, jestli se do nabídky v následujících měsících propíše nově oznámené omezení výroby ze strany automobilek,“ vysvětli pro web Auto provozní ředitel sítě autobazarů AAA Auto a Mototechna Petra Vaněček. Zájemci by si zároveň měli pečlivě rozmyslet, jestli v dnešní složité dobe budou schopni ufinancovat i provoz vozu.

Nejde jen o drahé pohonné hmoty, ale také pravidelný servis, případné opravy a pojištění. „Pokud jde o povinné ručení, tak to vychází ročně třeba na 6 500 korun. Kdo si zřídí i nepovinné havarijní pojištění, platí v průměru dalších 9 500 ročně. Něco také stojí dálniční známka a pneumatiky,“ upozornil pro web Peníze ředitel společnosti HoppyGo Robin Švaříček. Jak Události247 na začátku března upozornily, někteří lidé kvůli vysokým nákladům za servis své auto raději odstavili a jezdí autobusem.

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články