Cyklistika roste na popularitě. Důvodem jsou nejen drahé pohonné hmoty, ale také dostupnost elektrokol. Přibývá tak vážných nehod.
Jeden z největších boomů v cyklistice nastal během koronavirové pandemie. Především v době tvrdých lockdownů mnoho lidí přemýšlelo, jak s větší dávkou volného času, kdy bylo všechno zavřeno, naložit. Řada z nich zvolila jízdu na dvou kolech. Benefit viděli i v tom, že zaměstnají celou rodinu, někam se podívají a udělají i něco pro zdraví. A tak se zaplnily cyklostezky, ale i silnice, jak upozorňuje server AutoŽivě. To všechno se událo v době, kdy se staly více dostupnější i elektrokola, po kterých řada lidí také sáhla.
Nebezpečná elektrokola
A právě v nich je často problém. Nebo spíše v jejich majitelích. Mnoho cyklistů si neuvědomuje, na jakém stroji sedí a jak se chovat v silničním provozu. Obzvlášť v době, kdy je na pozemních komunikacích velké množství aut, za jejichž volanty sedí lidé, kteří cyklistice většinou nefandí. Kvůli bezohlednosti obou táborů proto přibývá nehod. Počet zranění elektrocyklistů narůstá i mimo hlavní silnice. Své by o tom mohli vyprávět horští záchranáři, jak připomíná web AutoŽivě.
Řada lidí, především ve vyšším věku, přeceňuje své síly a snaží se na svém těžkém stroji vybaveném baterií zvládnout příkrý kopec. Místo pořádné dávky adrenalinu často zažijí svezení ve voze záchranné služby. Na silnicích se sice adrenalinovým situacím raději vyhýbají, přesto k velkému množství nehod dochází i tam. Jedna z posledních s vážným následkem se stala na Vsetínsku. Tělo devětatřicetiletého muže, který spadl z elektrokola, našel řidič projíždějícího automobilu v potoce z Velkých Karlovic směrem na Soláň v půlce října, informuje web iDnes.
SPZ s testem jako řešení
Podle všech zjištěných informací jel původně po cyklostezce. „V místech, kde cyklostezka končí, chtěl odbočit na silnici. Zřejmě z důvodu vysoké rychlosti mu ale tento manévr nevyšel. Muž narazil do zábradlí, přes které následně přepadl do potoka,“ vysvětlila okolnosti nehody pro server iDnes policejní mluvčí Milena Šabatová. Na místě by proto zřejmě bylo oprášit cyklistům znalosti silničního provozu.
Vzhledem k tomu, že jsou nejvíce ohroženými účastníky silniční dopravy (po chodcích), za úvahu by stálo také vydávání registračních značek na kola, píše web AutoŽivě. Právě jejich získání by bylo podmíněno jednoduchým testem ze znalostí o tom, jak se na silnicích chovat. Za odměnu by mohli mít určitá zvýhodnění. Například v Berlíně uvažují o získání pojistky za lepší cenu, případně přičítání bonusu za beznehodovost, píše web AutoŽivě.