Billboardy se sloganem „Za Babiše bylo líp“ zaplavily Česko. Hnutí ANO jejich prostřednictvím kritizuje vládu Petra Fialy. K oprávněnosti má ale daleko.
Aktuální situace v Česku je napjatá. Rekordní inflace a s ní spojené snižování životní úrovně trápí mnoho lidí. Kritika občanů míří na stávající vládu. Je pochopitelné, že se lidé obrací se svými výtkami na ty „nahoře“. Nikomu se nelíbí nezadržitelné ubývání obnosu v peněžence nebo na účtu. V takových chvílích očekávají občané pomoc. Anebo někoho, kdo to vidí stejně jako oni.
Za inflaci vláda nemůže
A právě v tomto okamžiku přichází kampaň hnutí ANO, ve které jsou na billboardech obyčejní lidé, kteří žehrají na aktuální situaci a zároveň upozorňují, že stávající vláda s tím nic nedělá. K tomu jen tak mimoděk je tím největším písmem uveden dovětek „Za Babiše bylo líp!“ a je téměř jisté, že v mnoha lidech opravdu vzplane nostalgická vzpomínka na to, jak dobře se měli za minulé vlády. Je to ale skutečně tak? Ne. Naopak. Jak informovala ČTK, k raketovému růstu inflace přispěla právě i minulá vláda Andreje Babiše.
Její rozpočtová politika během pandemie způsobila, že se do ekonomiky dostalo příliš velké množství peněz. Původ prudkého růstu spotřebních cen ale sahá také do doby před pandemií, kdy byl napjatý trh práce, protože byl nedostatek pracovních sil a mzdy výrazně rostly. K tomu se aktuálně přidala energetická krize a nestabilita způsobená válkou na Ukrajině. Výsledkem je rekordní inflace. Za duben činila 14,2 procenta a stala se tak nejvyšší od prosince 1993, jak píše ČTK. Tato vysvětlení ale na billboardech hnutí ANO nejsou.
Volby se blíží
Proto by měl podle odborníka na politický marketing Karla Komínka kabinet Petra Fialy trpělivě vysvětlovat, jak inflace funguje, uvedl pro server SeznamZprávy. V opačném případě může Babišova kampaň zasáhnout významnou část obyvatelstva, přestože cílí primárně na voliče hnutí ANO. „Necílí to na lidi, kteří před půl rokem volili Petra Fialu. Kus společnosti si říká, že na těch billboardech je pravda, když vidí, kolik teď stojí třeba zelenina. Druhá půlka si říká, jak to jeto pitomé, vždyť za Babiše bylo lépe Babišovi,“ vysvětlil Komínek.
Kromě sympatizantů hnutí ANO, ale může kampaň oslovit také voliče SPD nebo ČSSD, jak píší Hospodářské noviny. A to se počítá. Už na podzim v Česku proběhnou komunální volby a také volby do Senátu. A nesmíme opomenout prezidentské volby, které proběhnou v příštím roce. Andrej Babiš sice dosud nepotvrdil svůj zájem kandidovat na Hrad, ale pokud by k tomu došlo, kampaň „Za Babiše bylo líp!“ mu rozhodně připraví vhodnou startovací čáru.