Energetická krize tvrdě dopadá nejen na domácnosti, ale také firmy. Některé z nich jsou nuceny kvůli financím uzavírat své provozy.
Po úspěšných letech plných blahobytu přichází trpký pád. I tak se dá nazvat sled událostí, které odstartovaly pandemií koronaviru. Doba byla krušná i pro firmy, které musely kvůli lockdownům omezovat svůj chod. Kolabovaly dodavatelské řetězce, navyšovaly se výdaje za ochranné pomůcky, nejistota rostla. Letos to po dvou letech neklidu vypadalo, že se vrací lepší časy, ale válka na Ukrajině pozitivní vývoj zmařila. Inflace vyskočila na rekordní hodnoty, světové trhy ovládla panika, zdražování zasáhlo téměř všechny segmenty.
Pernštejn už se v Pardubicích neuvaří
Výrazně rostou ceny hlavně u energií, což způsobuje problémy i velkým společnostem. Například Staropramen se rozhodl uzavřít Pardubický pivovar, který koupil teprve před třemi lety. Pivo Pernštejn se už ve východočeském městě neuvaří. Dotkne se to mnoha lidí. „Ukončení výroby Pardubického pivovaru se postupně dotkne 46 zaměstnanců, zejména na výrobních pozicích, a dále administrativních pracovníků. Společnost Pivovary Staropramen pro ně připravila podpůrný program,“ uvedla pro web iDnes mluvčí společnosti Denisa Mylbachrová.
Podle ní se na konci Pardubického pivovaru, který byl založen v roce 1871, podepsala pandemie covidu-19 i válka na Ukrajině. „V důsledku nepříznivých událostí posledních let došlo k výraznému propadu prodejů nejen na tuzemském, ale i zahraničních trzích. Značná část exportu pardubických značek směřovala do Ruska,“ vysvětlila pro iDnes. Téměř 50 zaměstnanců má proto smůlu. Od března příštího roku si musí zajistit jinou práci. Nebudou zdaleka sami.
Krize dopadá i na největší hráče
Velké propouštění v uplynulých dnech oznámila například i americká společnost Amazon. Na korporátních a technologických pozicích má skončit zhruba deset tisíc lidí, jak Události247 informovaly zde. Amazon na celém světě zaměstnává přes 1,5 milionu lidí, z toho několik tisíc také v Česku. Energetická krize výrazně postihuje i automobilový průmysl. Kvůli vysokým nákladům proto zvažuje odchod z Česka i společnost Volkswagen, pod kterou patří Škoda Auto.
Mladoboleslavská automobilka zaměstnává desítky tisíc zaměstnanců, což by výrazně ovlivnilo nezaměstnanost v Česku. Ta je dlouhodobě v tuzemsku na nejnižší úrovni z celé Evropské unie. Ukončení provozu významných společností to ale může velmi rychle změnit. V tuzemsku jsou kvůli drahým energiím nejohroženější sklárny, keramické závody, slévárny a hutě, jak Události247 psaly zde.