Umělá inteligence tentokrát vezme tisícům lidí práci v gastru, neudělají s tím vůbec nic

O využití umělé inteligence se v poslední době mluví čím dál více, a to hlavně v souvislosti se změnou pracovního trhu. Některé profese v budoucnu zřejmě zaniknou.

i Zdroj fotografie: RomanM82 / Creative Commons / CC BY
                   

Robotizovaný provoz je převážně spojován s prací ve skladech či fabrikách. Ohroženi jsou ale kvůli umělé inteligenci také servírky a číšníci, informuje web Euro Zprávy. Ve světě je stále běžnější, že roboti vítají hosty, odvádějí je ke stolu, dokonce jim doručují vybrané jídlo a nápoje. „Nemám pochyb o tom, že tohle je směr, kterým svět jde,“ cituje web Euro Zprávy prohlášení děkana hoteliérské fakulty University of Houston Dennise Reynoldse. Ve škole, kde vyučuje využívají v jídelně robota od loňského prosince.

Dochází ke zvýšení efektivity

Podle Reynoldse také roboti usnadňují práci lidskému personálu. Tento trend by proto mohl vyřešit problémy s nedostatkem pracovníků v pohostinství. Web Forbes upozorňuje na další výhody robotického personálu, které zaměstnavatelé ocení. Stroj dokáže pracovat bez únavy několik hodin v kuse, nevyžaduje dovolenou ani zvýšení platu. I v Česku se s takovým pomocníkem mohou lidé setkat. Jídlo roznáší místo živé bytosti robot v UGO salaterii v Praze, a to v obchodním centru Palladium.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Velmi efektivně se roboti v restauracích dají využít při odnášení špinavých talířů do kuchyně

„Jsou výkonní a rozvezou i několik desítek objednávek denně. Někdy ale i technologie mohou působit komplikace v chodu restaurace, byť je to většinou způsobeno lidským faktorem. Třeba když si zákazníci hned neuvědomí, že jídlo veze robot. To pak to může krátkodobě způsobit drobný chaos a je třeba zásah živé obsluhy,“ uvedl svou zkušenost s neživými pracovníky ředitel sítě UGO salaterie Marek Farník pro web Forbes. Na překážky bránící plné robotizaci v pohostinství upozorňuje Craig Le Clair, který se zabývá automatizací.

Existuje rovnou několik nevýhod

„Restaurace jsou docela chaotická místa, takže je dost těžké zapojit automatizaci tak, aby to bylo skutečně produktivní,“ cituje experta web Euro Zprávy. Připomíná, že roboti nedokáží přijímat objednávky a mnoho restaurací má i nevhodné prostředí pro pohyb robotů, ať už jde o schodiště či venkovní terasy. Je tedy zřejmé, že z restaurací lidský faktor nikdy zcela nevymizí. Může ale výrazně snížit počet personálu. Li Zhai, který provozuje restauraci v Detroitu, díky třem robotům potřebuje místo původních šesti zaměstnanců jen tři, píší Euro Zprávy.

Web Euro Zprávy píše, že díky tomu ušetří. Robot stál sice 15 tisíc dolarů (345 tisíc korun), ale zaměstnanec vyjde na 5,5 tisíce dolarů za měsíc (118 tisíc korun). Vydělá na tom i obsluha, která má více času na komunikaci se zákazníky, což zvyšuje spropitné. To si pochvaluje Michal Peterka, který využívá robota ve své svém brněnském podniku. „Měli jsme trošku strach, že nás robot ochudí o osobní kontakt se zákazníky. Je to ale naopak. Bella jídlo rozveze a my máme mnohem víc času se věnovat zákazníkům,“ cituje restauratéra web Brněnská drbna.

Už jste byli obslouženi robotem v restauraci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články