Putin čelí vzpouře: Ruské jednotky si stěžují na příšerné podmínky

Členové jedné z ruských brigád zveřejnili na sociálních sítích video, ve kterém upozorňují na nedostatek vojenské techniky a extrémní únavu vojáků.

i Zdroj fotografie: S vědomím Kevina Rothrocka / Twitter

Jak píše web Express, jednotka, která šla na veřejnost se svou stížností je pravděpodobně součástí pobřežní obrany v Chersonské oblasti. Jedná se o region, který postihly v posledních týdnech intenzivní boje v rámci masivní ukrajinské protiofenzívy. Během ní se Kyjevu podařilo zpět dobýt přístavní město Cherson nacházející se na strategickém místě, u řeky Dněpr i Černého moře. Jak dále píše web Express, brigáda, která zveřejnila svou kritiku je oddílem ruské černomořské flotily a teprve nedávno dostala označení jako „garda“.

Kritika narůstá

Ocenění mělo jednotce kompenzovat těžké ztráty. Je ale zřejmé, že ani takový krok vojáky neuklidnil. Ti jsou naopak stále více nespokojeni s podmínkami, ve kterých musí sloužit. Ve videu zmiňují velkou únavu a nedostatek vojenské techniky. Jsou aktivní od začátku války na Ukrajině, a přitom neměli žádné volno. Pro 80 lidí mají jen jedno obrněné vozidlo a nejsou tak dostatečně ochráněni před ukrajinskými útoky. „Ukrajinští nacionalisté na nás útočí dělostřelectvem, drony a moderními zbraněmi,“ cituje z videa web Express.

Na konci záznamu vojáci vyjádřili naději na solidaritu. „Doufáme, že nás podpoříte,“ uvedli. Podle amerického vojenského analytika Chucka Pfarrera jde o jasný signál, že ruští vojáci spějí ke vzpouře. Po zveřejnění videa se jim ale dostalo alespoň pomoci. Vagnerovci poslali skupině vojáků čtyři terénní vozidla, aby udrželi frontovou linii v Chersonu. Podle analytiků z amerického Institutu pro studium války (ISW) má ale takový krok za účel jen podkopat autoritu a postavení ruského ministra obrany Sergeje Šojgu.

Důležitost žoldnéřů

Stát za touto politickou hrou má finančník Jevgenij Prigožin, který za skupinou Vagnerovci stojí. Ruský podnikatel se snaží tímto způsobem zalíbit ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi. Právě žoldnéřské skupiny jsou pro Moskvu velmi důležité, což potvrdil i jeden z jejich bývalých členů Marat Gabidullin. „Ruská armáda nemůže vést (válku) bez žoldnéřů,“ cituje jeho slova web Novinky. Vagnerovci měli na Ukrajinu vyslat až pět tisíc mužů, ale mnoho z nich v bojích padlo. I proto probíhá velký nábor do této skupiny.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Žoldnéři jsou pro Rusko velmi důležitý. Bez nic by země nemohla pokračovat v bojích na Ukrajině

Jak dále píše server Novinky, Vagnerovci kvůli nedostatku lidí snižují i své požadavky na budoucí členy skupiny. Není třeba žádná vojenská zkušenost, postačí, že zájemce není vážně nemocný a drogově závislý. Nabízena je zajímavá odměna, která činí podle výpovědi jednoho z rekrutovaných „nejméně 240 000 rublů (100 000 korun) měsíčně“ v případě, že vydrží alespoň čtyři měsíce, uvádí dále web Novinky.