Dobrý zrak a rychlé reakce jsou základními předpoklady pro bezpečnou účast v silničním provozu. Seniorům ale často tyto požadavky chybí.
Zaváhání, pomalá reakce, delší přemýšlení, horší prostorové vnímaní. To jsou často pozorované neduhy u starších řidičů. Horší zrak a opožděnější reakce jsou vcelku přirozené znaky stárnutí. Za volantem ale rozhodně nevítané, protože zvyšují riziko dopravní nehody. Jak upozorňuje projekt Senior bez nehod, v případě kolize vozidel u starších lidí je především vyšší riziko fatálních následků. U lidí nad 65 let je dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí nehoda jako smrtelná, než u osob ve věku 30 až 49 let. U starších 74 let je riziko dokonce 16krát vyšší.
Fatální následky
Potvrzuje to také tragédie, ke které došlo minulý měsíc v Praze. Jak popsal server Deník, na silnici spojující Mnichovice s Mirošovicemi se střetla Felicia s Fordem. Oba vozy šoférovali senioři a jeden z nich na místě zemřel. Bez zranění naštěstí skončila nehoda seniora na Prostějovsku. Osmdesátiletý muž v obci Mořice naboural do konstrukce autobusové zastávky, stromu a zaparkovaného auta poté, co ho zřejmě přemohl mikrospánek, jak píše server iDnes.
Druhý případ si vyžádal vysokou materiální škodu, která přesáhla 400 tisíc korun. Čím dál častěji se tak diskutuje o tom, zda by senioři neměli být za volantem více omezeni. Například úplným odebráním řidičského oprávnění od určitého věku nebo povinností podstoupit rekvalifikační kurzy. Příklady z praxe totiž naznačují, že dosavadní omezení není dostačující. Jediné, co musí řidiči starší 65 let absolvovat jsou lékařské prohlídky. I od 68 let ale jsou povinné jen každé dva roky. Přitom během dvou let se v tomto věku může zdravotní stav výrazně zhoršit.
Povinné kurzy
Navíc si řada starších řidičů ani nepřipouští a není si vědoma toho, že by měli pomalejší reakční schopnosti. Je ale také mnoho těch, kteří jsou vůči svým schopnostem za volantem soudní. To potvrzuje i zájem o speciální kurz, o kterém informuje server ČT24. V něm se senioři mohou naučit, jak zvládnout smyk a neztratit kontrolu nad řízením ani v krizové situaci. Takových projektů by mohlo přibývat ruku v ruce s tím, jak se bude zvyšovat počet starších řidičů. A možná by v budoucnu mohlo dojít k tomu, že budou kurzy povinné.
Už vzhledem k zastoupení seniorů mezi všemi řidiči. Motoristé nad 65 let tvoří 22,5 procenta všech řidičů. V loňském roce bylo v Česku 1,57 milionů starších řidičů, jak uvedl server Novinky. Na druhou stranu je třeba ukázat i tu dobrou stranu seniorů za volantem. Podle policejních statistik jsou starší řidiči většinou zkušení, nepřekračují povolenou rychlost ani neřídí pod vlivem alkoholu.