V Evropské unii má od roku 2035 platit zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem. V plánu je také zavedení emisní normu Euro 7.
Snaha Bruselu znepříjemnit život majitelům vozů se spalovacími motory je zřejmá. Web ČT24 připomíná, že Evropská komise stále opakuje, že silniční provoz je hlavním zdrojem znečištění ve městech. I proto se mají předpisy nadále zpřísňovat. Součástí plánu, jak docílit čistšího vzduchu je také norma Euro 7, která má začít platit už za dva roky. Nová norma přitom je mnohem razantnější než dosavadních šest. Zahrnovat má například i částice, které vznikají otěrem brzd a pneumatik, píše web ČT24.
Hon na spalovací motory
Obrovský dopad to bude mít na automobily s naftovým motorem. „Všechny škodliviny, které norma definuje, musí vozidlo dosáhnout v reálném provozu, to znamená nejen v laboratoři, ale i po nastartování, ve vyšších nadmořských výškách, při nízkých teplotách a tak dále,“ vysvětlil pro server ČT24 ředitel sekce certifikace vozidle TÜV SÜD Czech Martin Hron. Například limit dusíku u vozů s naftovým motem se má snížit na úroveň benzínových. Norma má jednoznačně za cíl z evropských silnic dostat starší typy automobilů.
Od roku 2035 má sice začít platit zákaz prodeje vozů se spalovacím motorem, ale týká se to jen nových vozů. Lidé si proto budou moci nadále koupit ojetý vůz na benzín či naftu a vyhýbat se tímto způsobem nákupu elektromobilu. Euro 7 by cestu k vozům na elektrický pohon urychlila. Web AutoŽivě také upozorňuje na zavádění nízkoemisních a bezemisních zón, do kterých mnoho aut nesmí vjíždět. Obzvlášť starší dieselová auta se do řady evropských měst již v budoucnu vůbec nedostanou.
Zkáza pro automobilky
I to má být důvodem, proč v budoucnu nebude o takové vozy již zájem. Web AutoŽivě píše, že taková situace nastala v Německu, a proto možná přichází ideální čas na prodej staršího auta s naftovým motorem, dokud je jeho cena ještě přijatelná. Případně majitelé takových vozů budou muset počítat s tím, že se do řady měst vůbec nedostanou a budou muset parkovat na okrajích. To by z nich činilo neprodejná auta se zlomkem prodejní ceny oproti té, za kterou se prodávají nyní. K Euru 7 má proto řada zemí výhrady, ozývají se i z Česka.
„Zavádět dnes extrémně přísnou normou Euro 7 na velmi krátkou dobu prostě není racionální z hlediska vynaložených nákladů na ochranu životního prostředí,“ uvedl pro ČT24 výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl. Negativní dopady by to mělo i na český automobilový průmysl. Škoda Auto by v případě zavedení nové emisní normy musela uzavřít jednu výrobní halu, píše web Novinky. Automobilka by podle člena představenstva automobilky pro prodej a marketing Martina Jahna přestala vyrábět modely Fabia, Scala a Kamiq.