Nejvýkonnější moderní dieselové motory

Probíhající kampaň proti dieselovým motorům neznamená, že by si dieselové motory nezasloužily pozornost. Naopak i mezi novými turbodiesely lze najít odolné, spolehlivé a velmi ekonomické agregáty.

                   

Dieselové motory

Již téměř 30 let jsme svědky dynamického rozvoje vznětových motorů. Na přelomu 80. a 90. let se začaly diesely masivně vybavovat přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Turbo výrazně zlepšilo výkon, přímé vstřikování paliva do válců sice snížilo spalování, ale – zejména u prvního vydání – snížilo kulturu práce ve vztahu k dieselům s předkomůrkou. Problém tvrdé a hlasité práce se týkal zejména agregátů s jednotkovými vstřikovači prosazovaných koncernem Volkswagen, které dodávají palivo pod velkým tlakem a v jednotlivých dávkách.

V roce 1991, kdy debutoval motor 1.9 TDI se vstřikovacím čerpadlem, nepřesáhl podíl dieselů na prodejích nových vozů na evropském trhu 15 %. Když Common Rail debutoval v roce 1997, získal asi 25 % trhu. Po roce 2006 se vznětové motory staly populárnějšími než benzinové jednotky a ve vedení se udržely až do roku 2015. V roce 2017 se jejich podíl na prodejích snížil na necelých 45 %. Následky skandálu s diesely Volkswagen způsobily, že zájem o ně postupně klesal. Ojetá auta – kvůli strachu řidičů z avizovaných omezení – začala rychleji odepisovat, čehož opatrně využívali importéři ze střední a východní Evropy. Při nákupu ojetých aut myslete i na jejich historii a proveďte prověření VIN.

Kromě image a ekologických záležitostí naftových motorů se jich řidiči „bojí“ ještě z jednoho důvodu – nutnosti drahých dodatečných investic s najetými kilometry přesahujícími 200 tis. km. Moderní turbodieselové motory mají skutečně co lámat, ale mnoho komponentů (filtr pevných částic, vstřikovače, dvouhmotový setrvačník) lze repasovat a některé modely lze snadno nahradit levnými náhradami. Trh s náhradními díly je navíc plný mnoha jednotek tohoto typu, které jsou jednoduše zdařilé konstrukce: předvídatelné v provozu nebo s bohatou zásobou dílů. Podívejte se na některé typy nejlepších moderních vznětových motorů.

BMW M57

Vznětový šestiválec BMW M57 je mimořádně povedený, příjemně znějící a modifikovatelný agregát. Stačí říct, že se objevil i ve vozech rallye Dakar, kde vyvinul 320 HP a 800 Nm. V civilních autech jste mohli počítat se 150 HP, 300 Nm až 286 HP, 580 Nm. Výskyt: BMW řady 3 (E46), BMW řady 3 (E90), BMW řady 5 (E39), BMW řady 5 (E60), BMW řady 6 (E63), BMW řady 7 (E38), BMW řady 7 (E65) , BMW X3 (E83), BMW X5 (E53), BMW X5 (E70), BMW X6 (E71), Land Rover Range Rover III (L322), Opel Omega B FL (C)

Fiat 1.9 JTD

Při zachování nezbytné minimální údržby (výměny oleje, rozvodového a řemene příslušenství) se motor ukazuje jako prakticky spolehlivý. Nejvíce „obrněné“ jsou první verze motoru s 8ventilovými hlavami (105-131 HP). Výskyt: Alfa Romeo 145, Alfa Romeo 146, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 159, Alfa Romeo GT, Fiat Punto II, Fiat Grande Punto, Fiat Punto Evo, Fiat Bravo, Fiat Brava, Fiat Croma, Fiat Stilo, Fiat Sedici, Fiat Sedici Marea, Fiat Doblo, Lancia Delta III, Lancia Lybra, Opel Astra H, Opel Vectra C, Opel Signum, Opel Zafira B, Saab 9-3, Saab 9-5, Suzuki SX4.


Hyundai/Kia 1.6 CRDi

Motor vyvinutý korejským koncernem dokazuje, že moderní naftový motor může být mimořádně povedenou a bezproblémovou konstrukcí. 1.6 CRDi ve verzi 90 HP je nejen ekonomický, ale také bez drahých konstrukčních prvků (dvouhmotové kolo, turbodmychadlo s variabilní geometrií, DPF pro facelift). Přestože nepodává výjimečný výkon, na trhu s náhradními díly je oceňován pro svou jednoduchost. Diesely rodiny U mají také pevný rozvodový řetěz a bezproblémový systém vstřikování Bosch. Výskyt: Hyundai i20, Hyundai i30, Hyundai Accent, Kia Cerato, Kia Venga, Kia Soul, Kia cee’d, Kia Sportage

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Václav Kadlec
Autor článku

Václav Kadlec

Zobrazit další články